Anmeldelse

Der Sprung! 5

Til fremtidens dygtige tyskelever

Fra et underviserperspektiv er man med materialet i hånden sikret, at ens tilrettelæggelse af undervisningen når hele vejen rundt, samtidig med at progressionen ligeledes er indtænkt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den nye skolereforms indførelse af obligatorisk tysk eller fransk fra 5. klasse afføder øjeblikkeligt et behov for materialer, der henvender sig til målgruppen i 5. og 6. klasse. Denne udfordring har Alinea taget op og udgiver derfor et materiale, som henvender sig til den nye målgruppe. Og materialet kan absolut anbefales, da det helt åbnelyst hjælper læreren i forberedelsen af undervisningen, understøtter elevernes muligheder for at tilegne sig kommunikative kompetencer i fremmedsproget tysk – og ikke mindst sikrer en progression i fremmedsprogstilegnelsen, som ellers kan være en udfordring for læreren selv at have et tilstrækkeligt overblik over.

Fakta:

Titel: Der Sprung! 5

Forfatter: Marianne Hubert, Gitte Moltzen, Merete Rasmussen, Zandra Wikner-Strid, Anders Odeldahl, Angela Vitt

Pris: 215

Sider: 119

Type: Elevbog

Forlag: Alinea

Pris: 87

Sider: 1875

Type: Lærerbog

"Der Sprung!" er på mange måder et klassisk begyndermateriale med de sædvanlige emner, som eleverne kan bruge som udgangspunkt for at kommunikere på tysk. Det er for eksempel emner som ”Neu in der klasse” og ”Mein Handy und ich”. I hvert kapitel er der givet velvalgte eksempler på, hvilket ordforråd det forventes, at eleverne tilegner sig, opgaver, der understøtter udtalen, og paropgaver, der skal sikre, at eleverne også anvender de nyerhvervede gloser.

Foruden en elevbog findes der også en lærervejledning til materialet, som understøtter lærerens brug af elevbogen og som guidning til selve tyskundervisningen. Lærervejledningen er fuldt opdateret og har derfor indarbejdet de nye Fælles Mål for tysk meget eksplicit i vejledningen, herunder den læringsmålstyrede undervisning. Der er således for hvert kapitel redegjort for, hvilke færdigheds-/vidensmål der er anvendt, og hvilke læringsmål man kan stille op for eleverne. Fra et underviserperspektiv er man med materialet i hånden sikret, at ens tilrettelæggelse af undervisningen når hele vejen rundt, samtidig med at progressionen ligeledes er indtænkt.

Materialet "Der Sprung!" er således en meget fin og eksemplarisk udgivelse, der i den grad understøtter tankerne i de nye Fælles Mål og forhåbentlig sikrer dygtige tyskelever.