Anmeldelse Samfundsfag
0   454

Sæt handelsuddannelserne på skemaet. Her har du muligheden

Med eksempler fra virkeligheden bringer dette materiale handelsuddannelserne ind i undervisningen. Det er absolut ambitiøst, men man må leve med at sidde mellem to stole.

Verden handler - gør du?

Fakta


Titel
Verden handler - gør du?

Sider
50


Gratis

Type
Lærervejledning

Forlag
Dansk Industri


Pris
gratis

Sider
31

Type
elevbog

Vi går tværfagligt til værks, når vi bevæger os ind i materialet ”Verden handler - gør du?” fra DI Handel, som er forkortelsen for handelsvirksomhedernes branchefællesskab i Dansk Industri. Der er tale om en fusion mellem undervisningsmateriale og uddannelsesoplysning med det formål at styre de unge i retning af handelsuddannelserne.

Artiklen fortsætter under banneret

Dette gøres ved at præsentere eleverne for fire unge mennesker, der hver især arbejder i handelsbranchen. I løbet af de fire cases bliver eleverne præsenteret for de unges historie, deres motivation for at søge handelsuddannelserne og de muligheder for videreudvikling og uddannelse, som de har fået. På den mere informative side præsenteres læseren for faktabokse, hvor forskellige handelstermer bliver nærmere defineret, og denne del er så afgjort vellykket. Her formår man gennem pædagogiske, korte tekster at forklare komplekse begreber, så eleverne bliver klar over, hvad de har med at gøre.

Et andet element, der ligeledes giver mulighed for bred undervisning, er de historiske træk, der beskriver, hvordan verden har udviklet sig til det globale, åbne handelsmarked, vi har i dag. Med en tidslinje fra 1903 og helt frem til 2015 bidrager materialet med oplagte lejligheder til at sætte moderne historie i direkte relation til samfundsfag, og hermed knytter materialet an til de nye prøveformer i kulturfagene.

Endelig vinder både elevhæfte og lærervejledning på et grafisk meget inspirerende layout. Her har man lagt sig i selen for at fange de store folkeskoleelevers evne til multimodal læsning, og man kan hævde, at det får de så sandelig også brug for. De forskellige illustrationer er skåret i mange forskellige geometriske former med tilhørende billedtekst, og her skal læseren holde tungen lige i munden. Visse elever vil muligvis have gavn af at blive guidet mere direkte gennem de fire cases.

Lærervejledningen er ikke helt så sprælsk, men tager man sig tiden, og det er overkommeligt, så bliver man godt rustet til sin undervisning. Bagerst finder man i alt 17 arbejdsark til kopiering. Frem for alt er der opsat tydelige læringsmål for både dansk og samfundsfag samt tegn på læring og evalueringsmuligheder, og dette er naturligvis en udsøgt servering i forberedelsessammenhæng. Netop her skydes der dog også med spredhagl, for hvor mange skoler i dag arbejder med enkel målsætning for undervisningen, er her udbredt en særdeles bred vifte af mål, som det for overskuelighedens skyld vil være hensigtsmæssigt at selektere imellem. Der er meget at vælge imellem. For meget. Målmådehold havde været på sin plads. Det er de færreste materialer, der til fulde kan opfylde så mange mål. Så hellere være præcis og enkel.

Desuden må både elever og lærer affinde sig med, at dette ikke kun er et rent undervisningsmateriale, der har til formål at lære de store elever om de frie markedskræfter og økonomi. Her er også tale om en udvidet uddannelsespjece, der på fornem vis introducerer eleverne for handelsuddannelserne, men i samme åndedræt animerer dem kraftigt til at søge i den retning efter endt skolegang. Derfor må man som underviser overveje, hvor materialet skal anvendes. I lærervejledningen lægges der særligt op til dansk og samfundsfag, fordi eleverne skal arbejde med genrer som interview, portrætartikler og reklamefilm, men resten er ubetinget samfundsfag, og jeg ville til enhver tid lægge et sådant forløb her. I den sammenhæng får man så til gengæld et alsidigt undervisningsmateriale, der kan skabe grobund for anderledes perspektiver på samfundsfaget, men man må til stadighed have øje for udgivelsens tvetydige formål.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.276 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.000 andre er allerede tilmeldt

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
272 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen