Lærer til lærer

Et tiltrængt løft

Tre lærere fra Lyshøjskolen i Kolding havde fornøjelsen af at deltage i DLF's kompetenceudviklingskursus for idrætslærere i Sønderborg. Dette er nogle af vores reflektioner herover.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Først og fremmest vil vi gerne benytte lejligheden til at rose kurset og takke for den seriøse og engagerede tilgang underviserne havde. Vi er meget optaget af brobygning i faget og den røde tråd gennem skoleforløbet, og vi synes, vi har fået gode værktøjer fra kurset omkring arbejdet med indholdsområderne, som vi kan tage med hjem og udbrede samt arbejde videre ud fra.

I det følgende har vi lavet tre nedslag, som vi har taget med hjem fra kurset:

Temaundervisning som den røde tråd

På vores skole er vi opmærksomme på, at tredelingen stiller os over for en udfordring i forhold til at sikre progression inden for fagets indholdsområder. Kursusholderne viste med gode eksempler, hvordan temaundervisningen kunne underbygge arbejdet med læringsmål. Vi ser muligheder i at lade temaundervisningen være drivkraften for arbejdet med den røde tråd og af den vej skabe sammenhæng i idrætsfaget – ikke blot i 8. og 9. klasse, men hele vejen fra indskolingen og til afgangseksamen.

Behov for faglig fordybelse lokalt

Idrætsfaget er et fag i forandring med fornyet fokus på faglige krav til undervisningens indhold. Dette kan i vores øjne kun lykkes, hvis lærerne får de rette forudsætninger for at skabe den røde tråd, som vi beskriver ovenfor.

Hvis en skole som helhed skal skabe kvalitet i undervisningen, er det en nødvendighed, at der investeres i faget i form at tid til faglig fordybelse. Vi har på egen krop oplevet, hvad det gør ved en at blive begunstiget med 2 dages faglig inspiration. Den oplevelse burde være alle idrætslærere forundt – og ikke blot for de få.

Dette kunne imødegås, hvis man fra skolernes ledelse anderkender dette behov og giver tid og rum på skolerne til, at lærerne fordyber sig på tværs af trin og årgang.

Fokus på faglokalet

En af de pointer, vi tog med os fra kursusholderne var, at vores opgave med at sikre eleverne det nødvendige faglige sprog og reflektioner over praksis, bliver en naturlig del af undervisningen – en slags teori i praksis – og ikke løsrevet herfra i et teorilokale. Dette stiller naturligvis krav til faglokalet, som huser idræt – i vores tilfælde 2 haller, der deles med en idrætsforening. Her er vi blevet opmærksomme på et simpelt, lavpraktisk område, hvor vi med forholdsvis få midler kan løfte idrætsfagets fysiske rammer. Et mobilt smartboard, en whiteboardtavle og et ”fagligt hjørne” med plads til synliggørelse af læringsmål, modeller (spilhjul, dansehjul, etc.).

Vi håber, at vi med vores nedslag kan være med til at inspirere andre til, hvordan man kan holde den faglige og didaktiske udvikling i gang ude på skolerne.

Mange hilsener fra Anne, Dorthe og Tore fra Lyshøjskolen, Kolding.

Powered by Labrador CMS