Debat

Kære elever, byd velkommen til R4000

Indlæg omkring yderligere topstyring fra kommunen; "Men det barn du kender, vil blive en magen til alle de andre børn du ser omkring dig. Stemplet og klar til arbejdslivet efter skolen."

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var onsdag eftermiddag, og jeg skulle på kursus i målstyret undervisning af James Nottingham, sammen med andre skoler og kolleger i kommunen. Jeg havde hørt fra andre, at han var god, så jeg var optimistisk - men samtidig også presset på min forberedelse, for den forsvandt igen til kursus. Jeg tog ja-hatten på, og ventede begejstret på at lære noget nyt. Min begejstring blev dog ret hurtigt ødelagt, inden James Nottingham overhovedet var gået på scenen. Der stod nemlig en fra kommunens børne- og familieudvalg, og fortalte om, på meget fornemt sprog, at kommunen ville komme med mange flere tiltag i folkeskolens dagligdag - det vil sige, at der kommer mere, vi på skolerne skal rette ind efter. Der blev helt stille i salen.

Kære elever, byd velkommen til den nye R4000 - det er jeres nye lærer. Den kan lære dig alle de mål, du skal kunne og gøre dig klar til alle tests du måtte imødekomme, og den sørger endda for at du passer godt ned i en kasse sammen med alle de andre fra din årgang. Her bliver I stemplet i panden, med godkendt eller ikke godkendt, en særlig stregkode, der fortæller din kommende arbejdsgiver om du kan præstere præcist til de nødvendige mål, sammenlignet med de andre i kassen. Så ved vi nemlig at skolen gør det godt, når vi kan sige, at du har et resultat på 12 - og så klarer samfundet sig godt.

Ifølge den seneste rapport omkring skoleledernes oplevelse af den nye folkeskole, fortæller skolelederne, at deres ret til selvbestemmelse over skolen er blevet mindre og mindre siden 2011. De har derfor ringere mulighed for at sætte deres egen dagsorden for skolen, fordi kommunen udstikker ens rammer for hele skoledistriktet. Snart kan vi vel også undvære skoleledere? Det er naturligvis meget nemmere at sammenligne skoler, hvis de alle sammen er ens. Lad os have ens skoler, der skaber ens børn.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

R4000 kan ikke hjælpe det barn du kender, hvis forældre lige er blevet skilt, som lige har mistet sit kæledyr, eller er blevet mobbet i skolen. Den kan ikke støtte barnets kreative idéer og forskellighed. R4000 vil ikke tage barnets umiddelbare oplevelse og forståelse, og bruge det i undervisningen. Men det barn du kender, vil blive en magen til alle de andre børn du ser omkring dig. Stemplet og klar til arbejdslivet efter skolen.

Du har måske også prøvet at få en opgave presset ned over hovedet, som du ikke mente gav mening, og hvad gjorde du så? R4000 er mit skrækscenarie for den skole vi er på vej henimod, hvor læreren bliver en robot, der er indkodet med styring ovenfra. Alt skal dokumenteres, nedskrives, testes, rapporteres, måles, vejes og puttes i kasser, så kommunen kan vise, at de får noget for de penge, der puttes i skolerne. Derfor forestiller jeg mig, at alt det vi ikke kan dokumentere, som fx kreativitet og samarbejdsevner efterhånden forsvinder - og det er mindst lige så vigtigt, som at kunne det faglige.