Debat
3   711

Vejen til en fælles arbejdstidsaftale

OK resultater for medlemmerne er en kerneopgave for DLF som fagforening. Resultater kommer ikke af sig selv. Overenskomstforhandling er hårdt arbejde, hvor der i den grad er brug for sammenhold og medlemmernes opbakning, hvis vi skal nå en fælles arbejdstidsaftale

En kollektiv arbejdstidsaftale fælles for alle lærere med et max undervisningstimetal er målet og det jeg stadig og stædigt vil arbejde for. Kollektive aftaler giver høj grad af ro, gennemskuelighed og oplevelse af retfærdighed ved at samme vilkår gælder alle lærere, det vil gavne arbejdsmiljøet.

 

Artiklen fortsætter under banneret

OK15´s strategiske værdi

OK 15 var første mulighed for at forfølge målet om en fælles arbejdstidsaftale. Resultatet blev det muliges kunst nu og her – og på samme tid både bedst mulige og mindst ringe. Vi fik ikke en central arbejdstidsaftale, der ville have skabt ro om arbejdet, men der skal nu engang to parter til en aftale.  Bl.a. takket være sammenholdet og presset fra de øvrige faglige organisationer i Forhandlingsfællesskabet blev resultatet arbejdstidsbilaget. Dette skal vi udnytte maximalt til at forbedre lærernes hverdag ved at sætte fokus på det akutte behov for sammenhængende forberedelsestid, prioritering af de mange opgaver og opgørelse af vores faktisk præsterede arbejdstid.

Nogle lærere er af den opfattelse, at OK15 papiret om arbejdstid ikke er mere værd end det papir det er skrevet på. Dette synspunkt er jeg uenig i.Jeg mener at arbejdstidspapiret har strategisk værdi, hvilket allerede har vist sig ved at det har været anledning til, at kommuner er kommet til forhandlingsbordet og flere kredse nu er lykkes med at indgå lokale aftaler.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/kommuner-sadler-om-flere-laerere-faar-lov-til-arbejde-vaek-fra-skolen

 

Er lokale aftaler en god ide ?Lakmusprøven på hvorvidt det er en god idé, at indgå lokale aftaler er at vi oplever bedre mulighed for at løse vores kerneopgave kvalificeret. For mig tæller selv mindre forbedringer, når det medfører at lærere i højere grad oplever, at have et professionelt råderum og fleksibilitet i det daglige arbejde.

 

Værdien af kollektive aftaler

Man skal heller ikke underkende værdien af, at kommuner forpligter sig på, at der er nogle fælles rammer, der gælder for alle kommunens lærere, så det ikke bliver op til den lokale skoleleders forgodtbefindende alene at definere rammerne om lærernes arbejde. Et skrækeksempel på dette, som vores fagblad Folkeskolen også har skrevet om, er Tårnby Kommune, hvor skoler har oplevet decideret lærerflugt. Det skal ikke være op til den enkelte lærer at være ”sin egen lykkes smed” og på den enkelte leders ”nåde” at rammerne om arbejdet fastlægges. Kollektive aftaler  med fælles rammer og vilkår om arbejdet for alle lærere giver høj grad af ro, gennemskuelighed og oplevelse af retfærdighed. Og vi har i den grad brug for ro om arbejdet.

http://www.folkeskolen.dk/566917/laererflugt-fra-taarnby-skole

 

Lokale aftaler som løftestang

De lokale aftaler er en vigtig løftestang frem mod kommende overenskomstforhandlinger. Det er helt afgørende, at DLF i samarbejde med kredsene tager fat på at finde ud af, hvordan disse lokale aftaler fungerer i praksis. Lokale aftaler har tidligere vist sig at være afgørende for at det eksempelvis lykkedes at indgå A08. En landsdækkende arbejdstidsaftale fælles for alle lærere med et max undervisningstimetal er stadig målet og det jeg vil arbejde for. 

Ved OK 13 blev vi “slået hjem I Ludo” med lockout og lovindgreb I vores arbejdstid. Og det kommer til at kræve tålmodighed, ihærdighed og sammenhold i foreningen at opnå de nødvendige forbedringer af vores arbejdsvilkår, som politikerne med et slag forringede for at finansiere deres prestigeprojekt skolereformen.

Resultater kommer ikke af sig selv, overenskomstforhandling er hårdt arbejde, hvor der i den grad er brug for sammenhold og medlemmernes opbakning, hvis vi skal nå en fælles arbejdstidsaftale.

 

#DLFvalg #stempårikke #rikkeiHST


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ