Lærer til lærer

Mens vi venter...

Vi har været på DLF´s kursus i matematik på Brandbjerg Højskole. Kurset har været opdelt i forskellige workshops. Den første dag var der fokus på kompetenceudvikling i matematikundervisningen, og den anden dag var der fokus de tre overordnede faglige områder.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Noget af det vi tager med os fra de to kursusdage på Brandbjerg Højskole er, at matematik spænder vidt fra ind- til udskolingen. Overført til mellemtrinnet står vi med den udfordring at tilgodese både den fagligt svage elev men også at udfordre den fagligt stærke elev. Materialet vi er blevet præsenteret for på de forskellige workshops, ser vi, ud fra den elevgruppe vi arbejder med, tiltænkt til de fagligt stærke elever.

Vi vil bruge materialet til de elever, som i dagligdagen hurtigt kommer igennem og forstår de stillede opgaver. Vi vil udvælge og samle opgaver, som vi så kan finde frem i undervisningen. Opgaverne vil hjælpe til undervisningsdifferentiering i en hektisk hverdag og har primært fokus på at udvikle elevernes matematiske kompetencer med fokus på ræsonnement-, modellering- og tankegangskompetencen.

Opgaveeksempler kunne være:

Hvor meget vand drikker du på et år?

Hvor mange blade er der på et træ?

Hvor langt cykler du på et år?

Forskellige former for talmønstre (se bilag for eksempel)