Lærer til lærer

Den tomme tallinje og dens utømmelige muligheder

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et glimt fra vores oplevelser på Brandbjerg Højskole.

Repræsentation og symbolbehandling var et modul på DLF´s matematikkursus på Brandbjerg Højskole d. 25. og 26. november. Her blev vi bl.a. præsenteret for ”Den tomme tallinje”, som et værktøj for eleven til at synliggøre forskellige måder at løse den samme opgave på (de 4 regningsarter), hvor eleverne løser en opgave på det niveau, man nu engang er kommet til. Desuden er det et værktøj til læreren, der synliggør elevernes måde at tænke, når de løser en given opgave. Her kommer kommunikationskompetencen også i centrum.

Se video på www.skoleipraksis.no (matematikk 1.-4. trin/Filmmar/Den tomme tallinja).

De 6 seje fra Hyllehøj.