Lærer til lærer

En nødvendig opdatering!!!???

Vi har travlt – rigtig travlt. Hvornår har vi tiden til at sætte os ned og fordybe os i f.eks. de Forenklede Fælles mål? Hvilke matematiske kompetencer er i fokus? Hvad er de nyeste hjælpemidler inden for IT, hvad kan de, og hvordan kan de hjælpe eleverne bedst?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gennem kurset ”Matematikundervisning og kompetencer i fokus” er det blevet endnu tydeligere, hvor vigtigt det er, at vi har tiden til at holde os opdaterede på, hvad der sker inden for de enkelte fag.

Vi har gennem kurset arbejdet overvejende med de 4 kompetencemål inden for faget i matematik og fået et større indblik i, hvad der på nuværende tidspunkt lægges vægt på i matematikfaget i folkeskolen. Dette indblik har vi i den grad manglet i vores daglige virke som lærere.

Vi har været heldige, at få muligheden for at deltage i dette kursus, men hvordan udbredes den viden vi her har opnået til alle matematiklærerne i den danske folkeskole?

Tiden er ikke længere til, at den enkelte lærer holder sig tilstrækkeligt opdateret inden for sit fag. Grundet den nye arbejdstidsaftale er det nu vigtigere end før med struktureret opkvalificering af lærerene i de forskellige fag.

Hvor skal den tid komme fra og hvem skal sætte det i søen. Matematikvejlederen på skolen, flere kurser, småkurser i kommunen hvert halve år?