Debat

En god rejse i 8. klasse

I vores 8. klasse gik turen til London. Det var en god tur, hvor eleverne blev involveret i de fleste beslutninger. Måske én for meget.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mit navn er Kristoffer, jeg er 23 år gammel og jeg er her på Folkeskolen.dk for at blogge om mine tanker om folkeskolen. Dem er der nemlig nok af.

Jeg starter med en skolerejse, der foregik i 2007, da jeg gik i 8. klasse på Nordagerskolen i Ringe på Midtfyn. En ganske fin skole med børn fra de fleste samfundslag.

Da 8. klasse tog sin begyndelse kom vi hurtigt ind på et særdeles spændende emne; rejser.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Vores to klasselærere, særligt den ene, gik utrolig meget op i, at vi elever skulle involveres i beslutningen. Det er noget, jeg nu ser tilbage på med stor respekt. De to lærere vidste naturligvis, at vi skulle holde os indenfor et vist budget, så de smarte kommentarer om, at vi gerne ville til New York blev naturligvis hurtigt forkastet.

Skolerejse til London

Ikke desto mindre betød det meget for os elever, at vi var med i beslutningen. Det faldt relativt hurtigt på plads, via afstemning, at turen skulle gå til London. En by, der siden kom til at betyde utrolig meget for mig.

Destinationen var på plads og nu skulle transporten til den engelske hovedstad også ordnes. En formalitet i mine øjne, men ak nej - et par af drengene (dem der råbte højest) fandt på, at vi skulle med båd til England. Dér kunne vi godt have brugt en lærer, der satte foden ned og sagde nej.

De argumenterede ganske vist for, at vi ville miste halvanden dag ved at tage båden til England, men de højtråbende gutter mente, at det var det hele værd - der var jo diskotek på færgen. Det skulle senere vise sig, der hverken var diskotek eller udskænkning af alkohol til mindreårige :-)

Gode ting ved denne planlægning af rejse

Eleverne blev involveret og følte ejerskab over rejsen. På den måde blev det også vores ansvar, at vi skulle stable en god tur på benene. Ingen var interesserede i at forpurre rejsen og ødelægge noget vi selv havde været med til at arrangere.

Dét kan anbefales til lærere, der skal arrangere skolerejse for 8. eller 9. klasse.