Forskning
0   259

Nyt hold af skole-ph.d’ere klar til at undersøge skolen

For femte år i træk har ph.d.-rådet udvalgt en række ph.d.-projekter, der skal følge folkeskolen i tre år. I år får 13 ph.d.-projekter tilsammen 30 millioner kroner.

Hvordan påvirker de nationale test, hvordan vi ser på elevernes faglige evner? Og hvordan bliver det til et styringsredskab? De er et udpluk af de spørgsmål, som 13 projekter skal bruge de næste år tre år på at besvare.

Forligspartierne bag Globaliseringsaftalen afsatte i 2011 28 millioner kroner til at uddanne ph.d'er, og siden er bevillingen blevet forlænget frem til nu. Og i den netop indgående finanslov er der afsat 30 millioner årligt til og med 2018.

Artiklen fortsætter under banneret

OVERSIGT OVER PROJEKTERNE

En Standard for Elevdygtighed - Et studie af ledelsespraksisser og translationsprocesser i brug af data fra de nationale test

Stipendiat: Laura Høvsgaard Nielsen (CBS/UCC)

Udvikling af udskolingselevers ikke-kognitive entreprenørielle kompetencer i målstyret dansk-undervisning

Stipendiat: Raffaele Brahe- Orlandi (AU/VIA UC)

Børnestavning med og uden (computer) feedback. Hvordan kan man bedst fremme den tidlige staveudvikling?

Stipendiat: Stine Fuglsang Eng-mose (KU/UCSJ)

Tværprofessionelt samarbejde, læring og samspil i den nye folkeskole - en analyse af praktise-ringen af læringsværktøjet PALS.

Stipendiat: Lotte Rannveig Galløe (RUC/ UCL)

Skole-Elev-Museum: digitale teknologier og elevers læring i mødet mellem Åben Skole og Museum

Stipendiat: Margit Eva Jensen (AU/UCC)

Hvordan kan Pædagogisk Ledelse lede forskningsinformeret praksis?

Stipendiat: Niels Møller (AU/VIA UC)

Lærerarbejde i en målstyret skole - læreres almendidaktiske refleksioner over lærerarbejde og læring i folkeskolen.

Stipendiat: Clara Ina Severin Steensen (RUC/UCSJ)

Digitale midler til understøttelse af målstyret undervisning i ma-tematikfaget

Stipendiat: Andreas Lindenskov Tamborg (AAU/Metropol)

Læreren som moralsk aktør. Den etisk-didaktiske dimension af lærerens virksomhed og professionsviden i en klasserumssammenhæng.

Stipendiat: Kim Chung (AU/VIA UC)

Socialpædagogik og lærerarbejde

Stipendiat: Lone Bæk Brønsted (KU/UCC)

En god start på folkeskolen - En medarbejderstyret intervention for udsatte børn i folkeskolens 0. - 3-klasse

Stipendiat: Lars Ladefoged (AU/Metropol)

Faglige fællesskaber i en målstyret folkeskole - læring blandt elever i marginale positioner

Stipendiat: Merete Munkholm (AU/VIA UC) 

Målstyring mellem intention og praksis

Stipendiat: Signe Piil Andresen (AU/UCC) 

Minister: Glæder mig til at følge projekterne

Det glæder forsknings- og uddannelsesminister Esben Lunde Larsen, at der også fremover er afsat penge til forskning på folkeskoleområdet. Han ser forskningsmidlerne som en forsætning for, at folkeskolen i fremtiden kan løfte fremtidens generationer.

"Hvis vi også i fremtiden skal have folkeskoler, der formår at løfte, danne og uddanne de næste generationer, skal skolernes virke hvile på et solidt forskningsbaseret videngrundlag. Ph.d.- rådet for uddannelsesforskning har nu i en årrække været garant for målrettet at opbygge kapacitet inden for dette vigtige forskningsfelt, og jeg glæder mig derfor til at følge de 13 nye projekter", siger han i en pressemeddelelse. 

Projekterne har også fokus på potentialerne og udfordringerne ved målstyret undervisning i dansk, hvordan elever reagerer forskelligt på feedback fra en lærer og en computer, og hvordan lærerens etiske værdier har betydning for undervisningen.

Rådet er udpeget af ministeren og er tilknyttet Aarhus Universitet. Siden 2011 har rådet bevilget penge til 58 ph.d. projekter. Rådet er et barn af den såkaldte globaliseringsaftale, som blev indgået under den tidligere VK-regering. Målet er at øge skolelevers udbytte af undervisningen via evidensbaseret didaktisk og pædagogisk forskning.

Det er forventningen, at de færdiguddannede ph.d.-kandidater efterfølgende bliver ansat på læreruddannelsen, så han eller hun kan være med til at løfte læreruddannelsen op på et forskningsbaseret niveau.

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ