Nyt hold af skole-ph.d’ere klar til at undersøge skolen

For femte år i træk har ph.d.-rådet udvalgt en række ph.d.-projekter, der skal følge folkeskolen i tre år. I år får 13 ph.d.-projekter tilsammen 30 millioner kroner.

Publiceret

OVERSIGT OVER PROJEKTERNE

EnStandard for Elevdygtighed - Et studie af ledelsespraksisser ogtranslationsprocesser i brug af data fra de nationaletest

Stipendiat: Laura Høvsgaard Nielsen(CBS/UCC)

Udvikling af udskolingseleversikke-kognitive entreprenørielle kompetencer i målstyretdansk-undervisning

Stipendiat: Raffaele Brahe- Orlandi(AU/VIA UC)

Børnestavning med og uden (computer)feedback. Hvordan kan man bedst fremme den tidligestaveudvikling?

Stipendiat: Stine Fuglsang Eng-mose(KU/UCSJ)

Tværprofessionelt samarbejde, læring ogsamspil i den nye folkeskole - en analyse af praktise-ringen aflæringsværktøjet PALS.

Stipendiat: Lotte Rannveig Galløe (RUC/UCL)

Skole-Elev-Museum: digitale teknologier ogelevers læring i mødet mellem Åben Skole og Museum

Stipendiat: Margit Eva Jensen(AU/UCC)

Hvordan kan Pædagogisk Ledelse ledeforskningsinformeret praksis?

Stipendiat: Niels Møller (AU/VIAUC)

Lærerarbejde i en målstyret skole -læreres almendidaktiske refleksioner over lærerarbejde og læring ifolkeskolen.

Stipendiat: Clara Ina Severin Steensen(RUC/UCSJ)

Digitale midler til understøttelse afmålstyret undervisning i ma-tematikfaget

Stipendiat: Andreas Lindenskov Tamborg(AAU/Metropol)

Læreren som moralsk aktør. Denetisk-didaktiske dimension af lærerens virksomhed ogprofessionsviden i en klasserumssammenhæng.

Stipendiat: Kim Chung (AU/VIAUC)

Socialpædagogik og lærerarbejde

Stipendiat: Lone Bæk Brønsted(KU/UCC)

Engod start på folkeskolen - En medarbejderstyret intervention forudsatte børn i folkeskolens 0. - 3-klasse

Stipendiat: Lars Ladefoged(AU/Metropol)

Faglige fællesskaber i en målstyretfolkeskole - læring blandt elever i marginale positioner

Stipendiat: Merete Munkholm (AU/VIAUC) 

Målstyring mellem intention ogpraksis

Stipendiat: Signe Piil Andresen(AU/UCC) 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan påvirker de nationale test, hvordan vi ser på elevernes faglige evner? Og hvordan bliver det til et styringsredskab? De er et udpluk af de spørgsmål, som 13 projekter skal bruge de næste år tre år på at besvare.

Forligspartierne bag Globaliseringsaftalen afsatte i 2011 28 millioner kroner til at uddanne ph.d'er, og siden er bevillingen blevet forlænget frem til nu. Og i den netop indgående finanslov er der afsat 30 millioner årligt til og med 2018.

Minister: Glæder mig til at følge projekterne

Det glæder forsknings- og uddannelsesminister Esben Lunde Larsen, at der også fremover er afsat penge til forskning på folkeskoleområdet. Han ser forskningsmidlerne som en forsætning for, at folkeskolen i fremtiden kan løfte fremtidens generationer.

Skoleforskning for millioner

"Hvis vi også i fremtiden skal have folkeskoler, der formår at løfte, danne og uddanne de næste generationer, skal skolernes virke hvile på et solidt forskningsbaseret videngrundlag. Ph.d.- rådet for uddannelsesforskning har nu i en årrække været garant for målrettet at opbygge kapacitet inden for dette vigtige forskningsfelt, og jeg glæder mig derfor til at følge de 13 nye projekter", siger han i en pressemeddelelse. 

Projekterne har også fokus på potentialerne og udfordringerne ved målstyret undervisning i dansk, hvordan elever reagerer forskelligt på feedback fra en lærer og en computer, og hvordan lærerens etiske værdier har betydning for undervisningen.

Rådet er udpeget af ministeren og er tilknyttet Aarhus Universitet. Siden 2011 har rådet bevilget penge til 58 ph.d. projekter. Rådet er et barn af den såkaldte globaliseringsaftale, som blev indgået under den tidligere VK-regering. Målet er at øge skolelevers udbytte af undervisningen via evidensbaseret didaktisk og pædagogisk forskning.

15 ph.d.-projekter går tæt på folkeskolens undervisning

Det er forventningen, at de færdiguddannede ph.d.-kandidater efterfølgende bliver ansat på læreruddannelsen, så han eller hun kan være med til at løfte læreruddannelsen op på et forskningsbaseret niveau.

 

 

Læs mere

Oversigt over Ph.d.-stipendier iuddannelsesforskning 2015