Debat

Jeg holder af hverdagen ...

Lærernes arbejdsmiljø under pres ! Vi lærere har holdt for. Holdt for i forhold til at finansiere skolereformen via vores arbejdstid. Og vi må som organisation nu holde ved. Vi skal bidrage til, at lærerne i praksis kan holde til arbejdet og holde ud.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Holde for - Holde til - Holde ud - Holde ved - Holde af ...https://www.youtube.com/watch?v=YFWyYROuUcw&feature=youtu.be

Selv om vi oplever, at det er op ad bakke lige nu, at vi ikke har ordentlige vilkår til at udføre vores arbejde, så holder jeg i bund og grund af hverdagen. Og jeg tror, der er mange lærere, der har det sådan, eller gerne ville have det sådan.

Derfor skal vi ikke kun bruge vores energi på at dokumentere elendigheden og være vagthund ift. at kommunerne og skolerne overholder arbejdsmiljølovgivningen. Jeg mener, at vi også må sætte os det proaktive mål for DLFs fagpolitiske arbejdsmiljøindsats , at vi vil arbejde for at lærere kan holde af hverdagen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Arbejdsmiljø er nr. 1

Arbejdsmiljøet er vigtigt for medlemmerne, uanset om man er en del af en kreds, som har indgået lokal arbejdstidsaftale/ fællesforståelser eller ej.

Arbejdsmiljø er prioriteret højere end de klassiske fagforeningsemner løn og arbejdsvilkår, og er nu medlemmernes førsteprioritet. Det viser LO og FTF´s arbejdslivsundersøgelse ”Fællesskab før forskelle” (2015), som forskningscentret Carma,  Aalborg Universitet har gennemført blandt fagbevægelsens medlemmer. 

DLF skal være med til at sætte dagsordenen.

Det er utvetydigt et arbejdsgiveransvar, at der er et godt arbejdsmiljø på vores arbejdspladser - så vi trives og ikke bliver nedslidt.

Men det betyder bestemt ikke, at vi “skal ligge på den lade side” og overlade til arbejdsgiver at definere, hvad der er behov for at gøre, for at lærerne kan opleve at have attraktive og bæredygtige arbejdspladser.

Og det kræver synlig handling, så medlemmerne oplever, at DLF gør en forskel for at forbedre arbejdsmiljøet. Det har jeg erfaring med og arbejdet for gennem mange år som lokal arbejdsmiljørepræsentant på min skole og som Fælles Arbejdsmiljørepræsentant i Aarhus Kommune siden 2007. 

DLF skal være proaktiv

For at agere proaktivt i forhold til udvikling af det gode arbejdsmiljø for medlemmerne ser jeg et behov for, at DLF også kommer med inspiration til at fremme trivslen på arbejdspladsniveau.

Det gjorde vi efter L409 ved at lave ”Inspirationsguide – indretning af arbejdspladser til undervisere”. Materialet blev lavet i DUS regi – i samarbejde med de øvrige underviserorganisationer. Vigtigt med fælles fodslag og samarbejde på arbejdstagerside i uddannelsessektoren. For at vi lærere kan løse forberedelsesopgaven effektivt, er de fysiske rammer også vigtige.Her har inspirationsmaterialet været en stor hjælp for medlemmer og tillidsvalgte for at finde brugbare løsninger, der også overholder lovkrav.

Kendte arbejdsmiljøproblemer

Dette er et eksempel på, at vi som fagforening kan og skal gøre mere for at håndtere kendte arbejdsmiljøproblemer indenfor vores branche så som dårlig trivsel, stress, vold og trusler, støj, dårligt indeklima, arbejdsrelateret sygefravær …

Der er store menneskelige, men også økonomiske gevinster ved at gøre en indsats for at passe på og investere i et godt arbejdsmiljø.  Vi kan eksempelvis lade os inspirere af FOA, som har udviklet en arbejdsmiljøberegner. Et konkret værktøj som kan hjælpe med at sætte kroner og ører på, hvad dårligt arbejdsmiljø faktisk koster.

DLF skal holde fokus på arbejdspladsen – arbejdsmiljø er et fælles anliggende.

Jeg har kun hørt stor ros for DLFs medlemsservice, hvor vi som samlet organisation udgør en livline og yder tiltrængt ”nødhjælp” på individniveau til medlemmer, der har ondt i arbejdslivet og er mærket af et dårligt psykisk arbejdsmiljø på skolen.

Tidlig indsats

Men jeg mener, at vi har brug for at gøre mere for at prioritere forebyggelse og arbejde for tidlig arbejdsmiljøindsats eksempelvis i sammenhæng med inklusionsopgaven, så lærerne kan holde ud og holde til arbejdet. Samtidig skal vi være med til også at fremme fortællinger fra hverdagen, om hvad der helt konkret lykkes pga. lærernes ihærdighed og dygtighed, og hvad vi holder af.

Sammenhængende indsats

Derfor skal vores fokus på bedre arbejdsmiljø være langt mere systematisk. Det skal ske ved at skabe endnu bedre sammenhæng mellem kredsenes arbejde og DLF centralt for at indsamle viden som kan udgøre den strategiske platform for udvikling af foreningens handlemuligheder og omsættes til konkrete initiativer, fuldstændigt parallelt med det systematiske arbejde der gøres i forhold til de indgåede lokale aftaler og opfølgning på OK15 ift. arbejdstid. 

Læs også gerne indlægget: "Holder du af hverdagen ?" :)

#DLFvalg #stempå rikke #rikkeiHST

Powered by Labrador CMS