Lærer til lærer

TOUS SOLIDAIRES

Kort didaktiserende artikel om faglig og tværfaglig uv-planlægning i forbindelse med terrorhandlingerne i Paris i weekenden.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fransklærerforeningen var samlet lørdag d. 14. november til Fællesbestyrelsesmøde og senere Generalforsamling. Almindeligvis er det en festlig begivenhed, og i 2014 blev Generalforsamlingen afholdt på Den franske Ambassade. I år blev det anderledes med 1 minuts stilhed, fælles gang til ambassaden med blomster og samtaler med nogle af de mange mennesker, der allerede lørdag forsamlede sig og lagde blomster. Men bestyrelsesmødet og generalforsamlingen blev gennemført, for livet leves af de levende med sorg og savn af de mange mennesker, der på globalt plan mister livet i terrorhandlinger/mister familie og venner i terrorhandlinger.

Nu er det ikke en særlig fransklæreropgave at være opmærksom på terror og dens ofre i Frankrig. Det er fransklæreres opgave i et fagfagligt regi at arbejde med frankofonien/verdens fransksprogede lande og områder. Det er et tværfagligt projekt for mange af skolens fag at arbejde med Frankrig og 1789 som et særligt år, Oplysningstiden, sammen med fokus på Frankrig som tidligere koloniherre, Frankrig som en sekulær stat, 10-året for tragedien i Paris-forstaden Clichy-sous-Bois, etc.

Det er heller ikke en særlig fransklæreropgave at sørge med Frankrig. Det er en fælles læreropgave at arbejde med begivenheder som weekendens i et didaktisk perspektiv, med fokus på både hvorfor og hvordan sådanne begivenheder fremadrettet kan undgås. Inklusion er et nøglebegreb i folkeskolen, og i dette begreb ligger også arbejdet med alle disse komplekse problemstillinger.

Men franskfaget og fransklærere bør indgå i både fagfaglige og tværfaglige temaer med det pædagogiske mål at give eleverne mulighed for både indblik og udsyn med kritisk stillingtagen som individ i et demokrati.

For at arbejde med så komplekse problemstillinger i franskfaget er det en god mulighed at arbejde med franske børneaviser som fx ”Le journal des enfants” på www.jde.fr og ”Mon Quotidien på http://www.monquotidien.fr/