Debat

Vejen til den kollektive aftaleret

Når det drejer sig om kollektive aftaler er det helt legalt, at vi som fagforening arbejder for både eleverne og lærernes interesser, da de går hånd i hånd.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er af flere årsager helt afgørende, at vi i DLF får den kollektive aftaleret tilbage både lokalt og centralt, så vi igen får indført de nødvendige forudsætninger, der sikrer eleverne den bedst mulige undervisning.

Se på billedet og de to indbyrdes grundforudsætninger, der opstår af teksten. Billedet har jeg anvendt i alle tænkelige sammenhænge, siden lockouten i 2013, fordi det på bedste vis illustrerer, hvorfor arbejdstidsaftaler er så vigtige for lærerprofessionen. Det handler om, at elev og lærer får mulighed for at modtage og levere bedst mulige undervisning. Pointen er de to indbyrdes afhængige forhold af samme sag; nemlig undervisning.

Vi stiller ikke krav om arbejdstidsaftaler alene for egen vindings skyld, men fordi vi er pålagt et ansvar for at løse en samfundsopgave, der handler om at sikre eleverne den bedst mulige undervisning samt medvirke til deres faglige, sociale og personlige udvikling. Opgaven forudsætter, at vi har rammerne for at kvalificere undervisningen med en vis grad af faglig autonomi, fordybelse og forberedelse. Det er i alles interesse, at lærernes arbejdsforhold giver mulighed herfor, hvis vi skal lykkes med målet om kvalitet i elevernes undervisning.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Vores lærerprofession indeholder en pligtetik, der er dybt indlejret i vores lærerrolle og identitetsforståelse. For tiden er både profession og læreridentitet under pres, og derfor har vi som fagforening en vigtig opgave med at forklare politikere og beslutningstagerne om den rette sammenhæng; hvis målet er vidende og kompetente elever er et af de vigtigste midler arbejdstidsaftaler for lærere, der skaber rammer for faglig autonomi, fordybelse og forberedelse. Professionsaftaler, der giver rammer og råderum for, at vi kan udføre skolens kerneopgave som fagprofessionelle til gavn for eleverne. Aftaler, der desuden medvirker til at skabe bedre arbejdsmiljø og mindre arbejdspres, da lærere der trives har direkte positiv effekt på elevernes trivsel.

Hvis skolen skal lykkes med sin vigtige undervisnings- og samfundsopgave er den kollektive aftaleret helt afgørende - for eleverne, lærerne, skolen og samfundets skyld. Dette budskab skal vi have kommunikeret klart og tydeligt ud til alle forældre, politikere, forvaltninger og beslutningstagere, da det er en vigtig del af vejen til den kollektive aftaleret. Vi er heldigvis godt på vej, men vi skal have alle til at forstå budskabet og sammenhængen!

Powered by Labrador CMS