Lærer til lærer

Kampen om at skabe den røde tråd

Efter idrætsfaget er blevet et prøvefag, mærker vi en højere seriøsitet af faget, men også at der mangler fokus på brobygningen mellem årgangene.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter mange år, hvor kompetente idrætslærere og andre fagfolk inden for idræt, har kæmpet for få faget prioriteret højere, er det nu i højere grad idrætsuddannede lærer, som varetager faget. Vi ønsker, at der på lige fod ligesom i andre fag bliver sat penge af til bøger og andre materialer. Man vil jo ikke stille spørgsmålstegn ved, om vi skal have lærerbogsmateriale i dansk, det bliver dog ikke på samme måde prioriteret i idræt. Vi vil derfor gerne slå et slag for fortsat at holde fokus på at skabe merværdi i idrætsfaget.

Efter idrætsfaget er blevet et prøvefag, mærker vi en højere seriøsitet af faget, men også at der mangler fokus på brobygningen mellem årgangene.

Efter dette kursus, hvor der er sat fokus på elevernes læring i idrætsfaget, har vi et stort ønske om, at formidle vores nye kompetencer videre til vores idrætskollegaer på hele skolen. Det oplever vi kan være en udfordring, da fagudvalgene ikke bliver højt prioriteret af både lærere som ledelse. På vores skole har man haft mulighed for at vælge to fagudvalg, og idræt blev meget lavt prioriteret, da lærere generelt valgte eksempelvis dansk og historie før idræt.

Som en vej mod dette, vil vi foreslå vores ledelse to forskellige løsningsforslag:

  • At der som minimum er en lærer fra hver årgang, som er tilknyttet et idrætsfagudvalg, og at der bliver afsat tid til teammøder, på lige fod med andre fag, hvor man har mulighed for videndeling og praksisplanlægning.
  • At der bliver etableret et idrætsteam som varetager al idrætsundervisningen i indskolingen, et andet team, som varetager al idrætsundervisningen på mellemtinnet og det samme i udskolingen. På den måde kan der arbejdes tæt sammen om at skabe den røde tråd fra eleverne starter i skolen til de går ud.

De lærere, der skal indgå i idrætsteamet skal være lærere, der brænder og interesserer sig for faget, og de skal være uddannet i idræt eller på anden måde have kompetencerne til det.

Hvis vi forestiller os, at et af disse forslag til fagudvalg allerede var etableret på vores skoler, kunne vi efter at komme hjem fra dette kursus samle idrætsteamet, og videreformidle vores kompetenceløft.

Det er den røde tråd der er med til at gøre både os lærere såvel som vores elever gode.