Lærer til lærer

DLF kursus idræt

Kompetenceløft i idrætsfaget med DLF

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

DLF kursus idræt

Kursuset med kompetenceløft i idræt ved DLF har været en god og udbytterig oplevelse specielt de tre praksisrunder.

Vi har selv været igennem de tre praksisrunder boldbasis og boldspil, kropsbasis, dans og udtryk og har lavet nogle øvelser, vi let kan tage med hjem og omsætte til egen undervisning, uanset om man underviser på mellemtrin eller udskoling.

Vi har fået ideer til:

· Hvordan man kan tænke tema i forbindelse med undervisningen, hvor vi i boldbasis havde den tekniske detalje som tema, og dermed fik åbnet øjnene for at tema kan tænkes på mange måder og ikke nødvendigvis bredt.

· At målstyre et læringsforløb og synliggøre målene for eleverne. Her kan man hænge de niveaudelte mål op i hallen på plancher og gennemgå dem med eleverne og løbende selv lade dem genlæse og dermed evaluere sig selv og give dem overblik over egen progression.

· At arbejde med fokus på praksisfællesskaber, hvor temaet kan fremme dette fokus. Dette kan f.eks. gøres ved at have et tema som ”at gøre hinanden gode”, hvor det bliver synligt, at alle elever har en rolle og en plads i fællesskabet.

· Hvordan vi kan sammensætte de forskellige kompetenceområder. Eksempelvis kan man i et basket forløb kombinere den alsidige idrætsudøvelse med idrætskultur og relationer ved at have fokus på den tekniske detalje og fairplay .

· Vi har fået ideer til, forskellige evalueringsmetoder.

En elev- elev feedback kunne f.eks. tage udgangspunkt i et evalueringsskema med en målskive, hvor man kan, kan med hjælp og kan ikke endnu. Eleverne inddeles i grupper og har hver en ”tvilling” i en anden gruppe, som de skal evaluere på ud fra givne kriterier.