Lærer til lærer
Inspiration til temaer
Refleksioner fra DLF´s idrætskursus i november
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Refleksioner fra DLF kurset i idræt d. 12. - 13. november
At bruge et tema synligt i undervisningen i stedet for at tage udgangspunkt i indholdsområderne, er en spændende ny tilgang til faget, som vi har fået med os fra kurset.
Temaet bør være integreret allerede fra indskolingen. Det er vigtigt, at temaerne er konkrete og forståelige for eleverne, så de kan evalueres løbende i undervisningen.
Eksempler på temaer kan være:
Fairplay
Det tekniske element
At gøre hinanden gode
Det eksperimenterende element
Øvelse gør mester
Idræt i byens rum
Idræt i hjemmet
Det sunde liv
Til idrætsprøven er det vigtigt, at eleverne erkender deres niveau. Hellere vise noget, de er sikre i end at vise noget svært, som de ikke kan.
Som lærer skal vi skabe en undervisning, hvor eleverne går fra en ubevidst teknisk detalje til bevidst detalje, når eleverne sættes sammen på forskellige niveauer og instruerer hinanden. Eleverne får hermed en hurtig feedback og mulighed for udvikling.