Debat

Når verden åbner sig!

Kristendomskundskab, religion, livsfilosofi, filosofi og børn for hvem verden åbner sig. Et indblik i en uge med 168 timer, hvor de 3 hver uge består af livsbekræftende og livsvedvarende øjeblikke!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En uge består rundt regnet af 168 timer. Af de 168 timer er der 3 timer om ugen, hvor jeg virkelig rammer et menneskeligt high.Nemlig, når jeg har kristendom i 4. klasse. En årgang og en alder hvor verden for alvor begynder at åbne sig for eleverne.

For tiden har vi et forløb om begreberne "godhed" og "ondskab".

Albert Einstein skrev i sine memoirer, at hvis ikke man kunne forklare ens begreber til en 6. årig, så havde man ikke selv forstået dem. Med netop det in mente er det fantastisk at være lærer i et fag, hvor den selvsamme verden, som jeg selv forundres og forarges over, åbner sig for eleverne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

De mange spørgsmål som kommer lige fra hjertet. De mange holdninger og tanker som eleverne bærer rundt på.

Vi har i forløbet været omkring stort og småt. Alt fra Phoebes tvivlsspørgsmål i "Venner" om uselviske gode gerninger til Martin Luther og spørgsmålet om, hvorvidt gode gerninger også gør et godt menneske.

Vi har drøftet god og dårlig samvittighed. Vi har snakket gode og onde handlinger. Vi har snakket om det at være menneske.

I forrige uge fik jeg et spørgsmål omkring samvittighed. Eleven spurgte: "Hvordan ved jeg om, jeg har en god samvittighed?".

Et svært abstrakt spørgsmål med mange gode svar, men i stedet for at svare med min egen tolkning fik jeg i ren spontanitet stillet eleverne en hjemmeopgave. De skulle, uanagtet spørgsmålet om, hvorvidt gode gerninger kan gøres uselvisk, gøre en god gerning for deres forældre i løbet af ugen.

En opgave som eleverne i den grad tog til sig. Viste det sig i dag. Mange af eleverne havde været hjemme og overraske sine forældre på mange gode måder. Alt fra kage i weekenden, til en blomst hentet til mor en eftermiddag ved blomsterhandleren, til tømning af opvaskemaskinen, til at tage støvsugeren og rengøringen.

Da jeg derfor, igen i dag, stillede elevens spørgsmål fra sidste uge: "Hvordan ved jeg om, jeg har god samvittighed?" kunne de nærmest svare allesammen - at det vidste de nu.

Jeg elsker mit job. Jeg elsker, når verden åbner sig for mennesker - store som små.