Lærer til lærer

I skolen skal vi også gå på to ben

I alle sprogfagene er der en forventning om, at sproget kan bruges som adgang til verden, det kan være en udfordring! Men også i de øvrige fag og emner ligger det i målene, at eleverne bliver klædt på til verden.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De to ben skal være dannelse og uddannelse, hvilket også stadig er en del af folkeskolens formål.

Vi skal klæde vores elever på til at blive globale verdensborgere, heri ligger en god og vigtig opgave for skolen og os lærere. Det er især her at dannelsen er i fokus, globalt medborgerskab er udgangspunktet. Men også uddannelse må være med. Danmark er som en meget lille økonomi nødsaget til at være i samhandel og samarbejde med resten af verden. Og lige nu sker der en massiv vækst i "landet" Afrika, der faktisk er et helt kontinent med 54 lande, hvoraf mange er i eksplosiv økonomisk vækst. Derfor skal vi klæde vores elever på til at møde en mangfoldighed af kulturere i deres fremtid.

Samtidig med det er der en forventning om i mange elevers videre uddannelse, at de tager ud på studie- og erhversophold i andre lande, det skal de klædes på til at møde med åbenhed og nysgerrighed, så de kan se såvel ligheder som forskelle med et åbent sind.

www.emu.dk ligger der et emne, der handler om global undervisning. Derunder finder man en masse emneord, hvor der er tilknyttet diverse fag og forløb. Der er ved at blive oprettet indgange, hvor man som lærer kan klikke sig ind alt efter, hvilket trin i skoleforløbet man er på. Der kommer løbende flere forløb med mål for læring - lige til at gå til.

Der er også hjælp at hente på www.uvm.dk/intvejl, hvor der ligger en kortlægning af - på sigt - alle skolens fag og emner, hvor det synliggøres, at det, global undervisning og forståelse kulturer imellem, faktisk er en dimension i alle skolens fag - så på den måde er det oplagt, at sprogfagene er en dimension i tværfaglige forløb, hvor et globalt tema er udgangspunktet.

Hos de internationale vejledere, www.uvm.dk/intvejl, kan skoler og kommuner også søge om vejledningsforløb til f.eks. sparring og hjælp til etablering af en global udskolingslinje, en dimension i hele skoleforløber eller måske en strategisk plan for hele kommunen.

Et godt sted at begynde er http://worldsbestnews.dk/ og måske tage udgangspunkt i Verdensmålene, som mange organisationer har udfærdiget undervisningsmaterialer og -forløb til.

Målet må være at vi ikke lade vores elever i stikken, men tag dem i hånden og klæder dem på til verden både den nære og den fjernere.

Powered by Labrador CMS