Stort projekt skal gøre musiklærere til bedre sangere

De næste tre år får musiklærere fra 16 kommuner mulighed for få sangundervisning og gode råd til deres undervisning. Lærerne kan i op til et år få individuel undervisning og få tilknyttet en sangkonsulent.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Herning Kommune er hovedejer af projektet ved navn 'Sang, bevægelse og læring' og har fået tildelt 7,3 millioner fra A.P. Møller Fonden. Det er dog langt fra forbeholdt musiklærere fra Herning. 340 musiklærere fra 16 kommuner fordelt landet over får i løbet af de næste tre år muligheden for blandt andet at styrke deres sangevner.

Projektet køres af Sangens Hus tilbyder fra august næste år musiklærere valget mellem to kompetenceforløb, der kører et helt eller halvt år. Spørger man kunstnerisk leder af Sangens Hus Mads Bille er det historisk, at der afsættes penge til et løft af faget Musik.

"Vi mener, at det er historisk, at der har bliver det her fokus på sangundervisning i folkeskolen. Og vi er enormt glade for, at vi i samarbejde med kommunerne kan give faget et løft", lyder det fra lederen af Sangens Hus.

Alle får tildelt en personlig sangkonsulent

Hvert forløb er bygget op omkring tre elementer. Udover at lærerne kan vælge mellem hold- eller individuel sangundervisning byder forløbet på praksisnære kurser med fokus på, hvordan lærerne kan arbejde målrettet med sang og bevægelse i deres undervisning. Og så får lærerne også tilknyttet en sangkonsulent, typisk med fra baggrund fra konservatoriet, som kommer på besøg i lærernes musikundervisning for at observere en musiktime og bidrage med konstruktive råd. Det fortæller projektleder bag projektet Susanne Devantier Jensen.

På kurserne skal musiklærerne præsenteres for generelle redskaber til at arbejde med sang og bevægelse, mens de personlige sangkonsulenter sikrer, at det er muligt at målrette forløb til den enkelte lærer, fortæller hun.

"Ved at alle får tilknyttet en sangkonsulent, der kommer ud på skolen, sikrer vi, at alle får det optimale ud af forløbet. På den måde kan vi rumme både nyuddannede og erfarne musiklærere", siger hun.

Projektet bygger på et treårigt pilotprojekt ved navn 'Find din stemme' med musiklærere fra syv midt- og vestjyske kommuner. Mads Bille og Susanne Devantier Jensen fortæller begge, at responsen fra de medvirkende musiklærere var så positiv, at de ønskede at gøre projektet nationalt.

Derfor skal kurserne nu foregå forskellige steder i landet, så der ikke er nogen af de deltagende musiklærere, der skal ud på en længere rejse. 

"Kurserne bliver holdt fem forskellige steder i landet på det, vi kalder sangkraftcentre. Det er ikke endeligt besluttet, hvor kurserne kommer til at ligge, men det skal være spredt, så det både er i Jylland, på Fyn og Sjælland", fortæller Susanne Devantier Jensen.

Skal give eleverne lyst til at synge

Ønsket med projektet er at give eleverne lysten til at synge. Og her er det vigtigt, at eleverne får et godt forhold til deres egen stemme, lyder det fra Susanne Devantier Jensen.

"Eleverne skal synge mere og bedre. Håbet er, at de bliver fortrolige med deres egen stemme. Samtidig er der en række positive effekter ved at synge. Når man arbejder med melodi og tekster, så bruger man begge hjernehalvdele, og når man samtidig bevæger sig, så får man også pulsen i vejret. Det øger for eksempel elevernes koncentration, gør dem mere undervisningsparate og så styrker det deres kropsbevidsthed. Så det hele er med eleverne i centrum", siger hun.

Hun fortæller, at tilmeldingen til forløbene åbner i foråret, og at projektet kører over tre år for at gøre det lettere for skolerne at planlægge, hvornår de har mulighed for at tilmelde deres musiklærer til projektet.

Susanne Devantier Jensen oplyser, at der vil være mulighed for at flere kommer til end de 16 kommuner, der allerede er tilmeldt.