Lærer til lærer
0   241

Tysk: Med på moden med Mærsk

Taskbaseret forløb på 10-12 lektioner om mode, beklædningsgenstande, farver og priser til 7.-8.klasses tysk - forberedt på DLFkursus, Tisvilde. Der arbejdes før, under og efter task'en. I filer finder du: Forløbet, læringsmålsark til elever og feedback-ark til elever.

1-2. lektion

Preview: På Imovie/forfilm laver læreren en appetizer/trailer med relevante ord og billeder

Artiklen fortsætter under banneret

Læringsmål introduceres

”Hvad kan du allerede” - beklædningsgenstande/farver – laves som flipover-stafet

Aktionskette med tal (på et papir har du to kolonner med fem tal i hver kolonne – over den ene kolonne står der du hörst over den anden står der du sagst. På den måde repeterer vi tallene)

Kahoot (kahoot.it) – lavet af læreren, som tager fat i de beklædningsgenstande, som eleverne kender i forvejen men som også introducerer nye (her er gættestrategier i højsædet)

Eleverne får en liste med ord og billeder, som de skal sortere i en kan og en kan-ikke bunke i gruppen. De ord, der er i kan-ikke bunken, skal der arbejdes med – evt. en quiz

 

3-4.lektion

Arbejde med dialoger fra læsebogen:

Du skal bruge tre farver

Med den ene farve overstreger du alle høflighedsfraser i dialogen, altså hvad kunde og sælger siger til hinande og hvilken tiltaleform de bruger fx Kann ich Ihnen helfen, Ja ich hätte gern/ich suche.....

Med den anden streger du beklædningsgenstande over

Med den tredje streger du adjektiver overstreger

Med din makker læser du dialogen et par gange – derefter bytter I adjektiver, beløb og beklædningsgenstande ud og spiller dialogen sammen for responsgruppen

 

5-6. lektion:

Pantomime – eleverne får en liste på en 7-10 af beklædningsgenstande, som de skal mime, at de tager på. De andre i gruppen skal gætte, og efterfølgende beskrive rækkefølgen af beklædningsgenstande, fx Zuerst ziehst du einen T-shirt an, dann ziehst du eine Hose an, dann ziehst du... Zuletzt ziehst du einen Hut an.

Informationskløft: Eleverne får en ”blank” person, hvis tøj de skal tegne på og farvelægge. De beskriver personen på 7-10 sætninger som: Sie zieht meine Jacke an. Ihre Jacke ist blau .

Eleverne overvejer i par, hvilke adjektiver de bruger til at beskrive tøj – fx blød, stram, kort osv. De vælger 10 af disse og slår dem op, herefter tager de billeder af adjektiverne og sætter dem ind i en ”grib-begrebet”-quiz, som responsgruppen så skal arbejde med.

 

Lektion 7-8

Se videoen – hvad ved du nu om Euros?

Aktionskette nr. 2 med priser (på et papir har du to kolonner med fem tal i hver kolonne – over den ene kolonne står der du hörst over den anden står der du sagst. På den måde får vi styr på priser og udtale af Euro/cents)

 

SELVE TASK'EN

Du skriver en dialog sammen med din gruppe. Dialogen skal filmes. I skal selv medbringe rekvisitter. Men før I indspiller skal din dialog tjekkes af jeres responsgruppe, som skal give feedback på de krav, der er til dialogen.

Krav til dialogen:

Alle fire i gruppen skal have en rolle

Alle skal som minimum have 6 replikker

Dialogen foregår i en tøjafdeling

Der skal være samtale mellem både sælger og kunde og mellem kunde og kunde

Der skal i dialogen være et problem, der skal løses – fx det er den forkerte farve, den forkerte størrelse.

Der skal i dialogen være uenighed mellem kunde/kunde

Der skal indgå priser og størrelser

Der skal indgå farver

Der skal indgå beskrivende adjektiver

Der skal bruges relevante høflighedsfraser

Husk at bruge Sie

Husk at bøje udsagnsordene rigtigt – Sie er 3. person flertal

Du skal tale tydeligt

Sætningerne skal være korte og simple

Dine kammerater skal kunne forstå, hvad du siger og mener

(feedback-ark ligger som vedhæftning)

Filmklippet skal vare 2-3 minutter

 

Efterfasen/Evaluering

Du medbringer et stykke tøj, som du har sat en pris på.

I din gruppe skiftes I til at være Verkäufer og Kunde 1/Kunde 2. Sidste gruppemedlem er Sufflør og står med manus/hjælpeark med relevante fraser og ord. Som Sufflør kan du hjælpe de andre, hvis de går i stå og mangler ord – og det er dig der giver feedback efter endt dialog. Hver dialog må max vare 2 minutter – alle i gruppen skal have prøvet de forskellige roller.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.687 andre er allerede tilmeldt