Fællesskab sat på prøve

Eksamen er alligevel årets værste oplevelse, selvom der er nogen at dele den med

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Irene trækker en rød seddel. Der står 2 på den. Hun får udleveret nogle sammenklipsede a4-ark og går ned til sin plads sammen med Rikke. De to piger er til 10. klasse afgangsprøve på Struer Borgerskole, og de skal arbejde med en række opgaver om emballage.

Efter at have kigget på opgaverne, tygger Rikke ekstra grundigt på sit tyggegummi.

'Det kan jeg ikke finde ud af. Skal vi regne emballagen ud for alle de fødevarer? Skal vi igennem det hele?'

'Det kan vi gøre, hvis vi er gode nok', siger Irene. 'Vi skal ikke nå det hele. Vi kan begynde med at lave en tegning.'

Fem andre elever er til eksamen samtidig, og de er også gået i gang med at løse opgaver. Imens snakker lærer Steen Hatting og censor Jens Kjærsgaard fra Vinderup Realskole lavmælt sammen om opgaverne.

Irene tegner en kasse på millimeterpapir, hun skriver cornflakes på den.

Lærer og censor kommer hen til bordet. Jens Kjærsgaard spørger om det er en isometrisk tegning, hun er i gang med. Irene svarer ja, men får hurtigt at vide, at det var lidt drilleri. Det er en perspektivtegning.

'Hvis man havde tegnet på isometrisk papir, ville man så have kunnet måle siderne', spørger Steen Hatting. Denne gang svarer Irene rigtigt.

'Det er svært at skulle svare på alle de spørgsmål', siger Rikke, da lærer og censor er gået.

'Vi skal bare sørge for at komme uden om det, som vi ikke kan. Så går det nok', siger Irene.

Næste gang lærer og censor står ved bordet, bliver der snakket om forskellen på matematik og den virkelighed, man ser. Pigerne får besked på at finde ud af, hvordan man matematisk kan forklare forskellen på størrelsen af en rosinæske og en sukkeræske, som står på deres bord.

'Hold kæft! Jeg finder aldrig ud af det', siger Irene, mens hun bladrer febrilsk i et hæfte med matematiske formler.

'Det handler bare om to firkanter, der ikke er lige store', siger Rikke, tager hæftet fra veninden og slår sikkert op på den side, det drejer sig om.

To der supplerer hinanden

Eksamen skrider langsomt frem. Den første time er ved at være gået, og der snakkes og regnes ved alle borde undtagen ved et bord, der står langs væggen. Kents makker har meldt fra, og han må derfor klare sig alene. Det går lidt langsomt, men han arbejder støt med at fremstille en graf, der viser, hvor mange elever fra 10. klasse, der begynder i gymnasiet. Tallet er faldet over årene, og hos Kent kommer udviklingen til at se dramatisk ud, fordi han har valgt at inddele de to akser forskelligt.

Irene og Rikke supplerer hinanden godt. Når den ene giver op, træder den anden til, og det lykkes at løse flere små opgaver. Men de to piger er forskellige. Når lærer og censor er i nærheden, bliver Rikke tavs, og når hun siger noget, er det tydeligt, at hun er usikker på svarene. Irene snakker løs og rammer rigtigt flere gange.

Nu drejer det sig om at finde et forholdstal.

'Skal man ikke bare trække den ene side fra den anden', spørger Irene.

'Nej du skal ikke lige minusse. Prøv noget andet. Hvad med at dividere', siger læreren.

Christina og Gitte har til opgave at indrette et hus. De har tegnet et værelse til sig selv på 64 kvadratmeter og med en loftshøjde på 2,25 centimeter. Da Jens Kjærsgaard protesterer, beslutter de sig for at ændre det. Efter at have tegnet rummet i perspektiv og efter at have sat vinduer og døre ind er højden 4,5 meter. De 64 meter er der ikke rokket ved.

'Store forhold', lyder det samstemmende fra lærer og censor, da de atter forlader bordet.

Karakteren skuffer

Irene og Rikke er nu sat til at finde ud af, om indholdet af en mælkekarton kan være i en rund cookie-æske.

'Hvorfor skal det være så indviklet', spørger Irene, og begynder at lede i sit hæfte igen.

'Det skal det heller ikke. Se her på bagsiden. Der står, at der kan være 1500 milliliter i æsken, så kan mælken sagtens være i den,' siger Rikke.

'Hvor ved du det fra? Det står ikke i tabellen', siger Irene og leder videre.

De to piger arbejder tæt sammen, bruger samme stykke papir og hjælper hinanden, når lærer og censor ikke er der. Efter eksamen står de sammen på gangen, der er fyldt med elever, der har været oppe eller som skal op til eksamen.

Da de får deres karakterer bliver fællesskabet midlertidig ophævet. Irene får otte og Rikke seks.

'Jeg er meget skuffet på dine vegne. Vi lavede det hele sammen', siger Irene.

'Jeg vidste godt, at jeg måske ville få en karakter lavere end dig, men ikke to. Det forstår jeg ikke', siger Rikke. Mens hun går ned ad trappen, snakker hun med Irene om det syvtal, som hun fik i niende klasse. Det kan forhåbentlig overføres.-

Jan Kaare er freelancejournalist

Folkeskolen har det sidste år fulgt eleverne i 10.c på Struer Borgerskole.

- Af de 16 elever vidste ti ved skoleårets start, hvilken ungdomsuddannelse, de ville i gang med. Fire af dem har siden ombestemt sig, og de vil nu gerne ind på en anden uddannelse.

- Af de seks, der ikke vidste, hvordan de skulle komme videre i uddannelsessystemet eller på arbejdsmarkedet, har tre i dag fundet ud af det.

- Der er stadig tre, der ikke ved, hvad de vil, når eksamen er overstået.

- De fleste i klassen nævner, at de er blevet mere modne, og at 10 klasse har været en positiv oplevelse i forhold til kammerater og lærere.

- Syv føler ikke, de har lært meget. Resten mener, de er blevet bedre til en række fag.

- Alle føler, at de er godt orienteret om de uddannelsesmuligheder, der er.

- 14 mener, at 10. klasse bør bevares. To er i tvivl.

- De fleste mener, at skoleårets værste oplevelse er eksamen.

Gitte Vigsø Hvad har du fået ud af at gå i 10. klasse? 'Det har givet meget på en masse områder, kammerater, lærere og den slags'. Hvad har været det bedste? 'Sammenholdet efter klasseturen til Norge og klassefesten, hvor vi var klædt ud som forretningsfolk'. Hvad har været det værste? 'For mange afleveringer. Det har givet et større pres end i 9. klasse'. Hvordan har du det med at være til eksamen? 'Jeg er ikke så nervøs som sidste år'. Har du fået lyst til at tage en ungdomsuddannelse? 'Ja, så man bagefter kan komme ud og tjene nogle penge'. Hvilken uddannelse vil du i gang med? 'HHX, men først skal jeg et år til New Mexico'. Hvad ville det have betydet, hvis ikke du havde kunnet gå i 10. klasse? 'Jeg havde ikke været moden nok. Nu er jeg bedre til at snakke åbent om tingene'.

Rikke Pedersen

Hvad har du fået ud af at gå i 10. klasse?

'Jeg har lært en del, og jeg har fået nye kammerater'.

Hvad har været det bedste?

'Studieturen til Prag'.

Hvad har været det værste?

'Eksamen'.

Ved du nok om de uddannelsesmuligheder, som du har?

'Det tror jeg ikke. Det er jeg ikke sikker på'.

Har du fået lyst til at tage en ungdomsuddannelse?

'Nej. Jeg skal arbejde på B&O, men bagefter ved jeg ikke, hvad jeg vil. Gerne noget med dyr'.

Hvilken uddannelse vil du i gang med?

'Det ved jeg ikke'.

Hvad ville det have betydet, hvis ikke du havde kunnet gå i 10. klasse?

'Jeg tør sige meget mere i dag, og jeg er nok blevet mere moden'.

Irene Christensen Hvad har du fået ud af at gå i 10. klasse? 'Det har givet en masse'. Hvad har været det bedste? 'Prag-turen og de dygtige lærere'. Hvad har været det værste? 'Eksamen'. Ved du nok om de uddannelses- muligheder, som du har? 'Ja'. Har du fået lyst til at tage en ungdomsuddannelse? 'Ja. Jeg vil ned på handelsskolen og gå på HG'. Hvad ville det have betydet, hvis ikke du havde kunnet gå i 10. klasse? 'Jeg ville ikke have været så god til tysk, og vel heller ikke matematik. Jeg er også blevet mere moden og mere selvstændig'.

Kent Nielsen

Hvad har du fået ud af at gå i 10. klasse?

'Jeg har ikke lært ret meget, fordi det meste har været det samme som sidste år'.

Hvad har været det bedste?

'Kammeraterne og valgfaget friluftsliv'.

Hvad har været det værste?

'?'

Hvordan har du det med at være til eksamen?

'Godt'.

Har du fået lyst til at tage en ungdomsuddannelse?

'Nej'.

Hvilken uddannelse vil du i gang med?

'Jeg vil gerne være tømrer, og jeg har allerede fået en læreplads'.

Hvad ville det have betydet, hvis ikke du havde kunnet gå i 10. klasse?

'Jeg var nok ikke så moden sidste år, og så kunne jeg ikke have fået en lærerplads'.

Lasse Hove Nielsen Hvad har du fået ud af at gå i 10. klasse? 'Jeg har lært en masse om musik, og jeg har fundet ud af, hvad jeg vil være'. Hvad har været det bedste? 'Prag-turen og liniedagene'. Hvad har været det værste? 'Laaaaange tysktimer'. Hvordan har du det med at være til eksamen? 'Det er lige til at overkomme'. Har du fået lyst til at tage en ungdomsuddannelse? 'Jeg vil gerne på HF'. Hvilken uddannelse vil du i gang med? 'For et år siden ville jeg være tømrer, men så gik min brod død i den uddannelse. Nu vil jeg gerne være journalist'. Hvad ville det have betydet, hvis ikke du havde kunnet gå i 10. klasse? 'Jeg havde valgt en forkert ungdomsuddannelse'.

Powered by Labrador CMS