Pædagoger som skoleledere

Skolerådmanden i Århus Kommune vil gerne kunne ansætte SFO-pædagoger som skoleledere

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Antallet af ansøgere til lederstillinger i de århusianske folkeskoler er så lavt, at skolerådmand Niels Erik Eskildsen (Socialistisk Folkeparti) ønsker at kunne ansætte folk, der ikke er uddannet til at undervise i folkeskolen. Det kunne være folk, der har ledererfaringer eller en lederuddannelse fra et andet område.

'Mange skoler er institutioner med over 100 ansatte, derfor er det vigtigste lederkompetence og ikke, om lederen nødvendigvis er læreruddannet. Selvom man er en dygtig lærer, behøver man ikke nødvendigvis være en dygtig leder', siger Niels Erik Eskildsen.

Anledningen er, at Århus Kommune for tredje gang i træk har måttet genopslå stillinger som skoleinspektør på grund af for få ansøgere. Senest har Risskov Skole og Viby Skole ifølge Århus Stiftstidende kun modtaget henholdsvis fire og seks ansøgninger.

'Det er alt for få', siger Niels Erik Eskildsen. 'Vi skulle gerne have et meget større rekrutteringsgrundlag. Det er i alles interesse, at skolerne har dygtige ledere, og de kan måske findes andre steder. Det er oplagt at kigge på ledere inden for SFO-området (skolefritidsordningen), fordi det hører ind under skolerne, men sådan som folkeskoleloven og overenskomsten ser ud, kan man i dag kun ansætte læreruddannede. Det er et problem'.

Sammen med skoleforvaltningen har en række århusianske skoleledere udarbejdet et forslag, der går ud på at ansætte kontorchefer eller kontorledere på skolerne.

Disse mennesker skal stå for det administrative, så skoleinspektøren og viceinspektøren får bedre tid til at tage sig af den pædagogiske og personalemæssige ledelse og til at sætte mål for skolens virksomhed. Ifølge forslaget skal kontorchefen eller kontorlederen være underordnet den pædagogiske ledelse.

Formanden for Lederforeningen, DLF, Jens Færk, mener, forslaget lyder godt.

'Mange vil gerne være skoleledere, men der følger så mange biting med, og jobbet er så presset, at det virker uoverskueligt, derfor er det fint med et forslag, der går ud på en administrativ aflastning, men det er vigtigt at holde fast i, at skolelederen er den overordnede', siger han.

Skolerådmandens tanker er Jens Færk til gengæld ikke begejstret for.

'Bortset fra at han lægger op til et aftalebrud, så er det også at gå i en helt forkert retning. Der er så mange aspekter af skolelederjobbet, der forudsætter en lærerbaggrund, at det ikke vil kunne løftes af andre. Man skal også være opmærksom på, at SFO-pædagoger ikke har tilstrækkelig indsigt i skoleforhold, og at de heller ikke vil kunne stå for en administrativ aflastning. Hvis man tænker på at ansætte regnedrenge som skoleledere, vil det også være helt galt. Så ville folkeskolen ikke kunne leve op til de pædagogiske målsætninger', siger Jens Færk.-Jan Kaare er freelancejournalist