Debat

"Barndommens vilkår i 3.klasse"

I dette første blogindlæg på bloggen "Historie i praksis," beskrives et ny opstartet historieforløb omkring "Barndom" i en 3.klasse på Højmeskolen i Odense. Forløbet fortsættes i de kommende blogindlæg.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

 I min 3.klasse på Højmeskolen i Odense, har jeg lige startet et forløb op i historie, som hedder "Barndom." Fokus i forløbet er problemstilingen; "Hvordan har barndommens vilkår ændret sig op gennem tiden."? Forløbet sætter fokus på barnets rolle i hjemmet, barnets rolle på arbejdsmarked, barnets rolle i familien og på de pligter børn har haft, og har i dag (hvis de har nogen). Samtidig sættes der fokus på fænomenet "fritid," har man som barn altid haft masser af fritid, eller har den været inddraget til andet brug, såsom passe sine små søskende eller lignende.? Forløbet handler desuden også om forskellen på at bo på landet eller bo i byen. Forløbet dækker over flere kompetenceområder samt færdigheds- og vidensmål.  

Den første lektion brugte klassen på at lave en VØL-model over under temaet "Lege". Det er en model, som dækker over overskrifterne; Hvad ved jeg? Hvad ønsker jeg at vide? Hvad har jeg lært.? Den sidste overskrift kan man vælge at vente med til hele forløbet er slut, eller man kan lave den efter snakken om de to første overskrifter. Jeg valgte at vente med den, til efter hele forløbet er færdiggjort. Jeg valgte "lege" temaet, da jeg så vidt muligt gerne ville tage udgangspunkt i elevernes egen verden, og fordi man alle tider har leget. Indledningsvis havde vi en lille snak på klassen om forskellige lege, hvad leger de selv.? Hvad tror de, man har leget i gamle dage.? Er der nogen lege som går igen.? Efter snakken skulle eleverne lave VØL modellen. Der kom mange gode bud. Under overskriften "Hvad ved jeg" kom der bud som lød sådan; "Jeg ved at man har leget med; barbiedukker, bolde, hoppebolde, glaskugler, sjippetov, dukker, quiz, hullahopringe, kronegemme, springe over buk med mere."Overskriften "Hvad ønsker jeg at vide"? var også fuld af fine bud på, hvad eleverne ønskede sig at vide om temaet. De skrev blandt andet, at de ønskede at vide noget om; kronegemme, stikbold, trampolin, gynge, kædefange, fodbold og meget mere. Vi sluttede timen af med, at lege "springe over buk," som eleverne synes var rigtig sjovt.  

VØL-aktivitetens mål i dette forløb er at sætte gang i elevernes tanker, samt at få dem til at sætte ord på tankerne. Samtidig er den god, fordi den kan bruges som før, under og efter evaluering af undervisningen. Et læringsmål i dette forløb, kunne lyde sådan; "Eleven kan sammenligne lege fra tidligere tider med lege, de leger i dag og fortælle på klassen om dem." I mit næste blogindlæg beskriver jeg fortsættelsen af forløbet, og de nye aktiviteter, eleverne skal lave. De får blandt andet udleveret en hulsten, en snor og en lille pind, hvorefter de skal gætte på, hvad børn i gamle dage har leget med disse genstande.  

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Powered by Labrador CMS