Blog
0   241

Bevægelsen ind i klassen

Abonner på nyt om Grib rummet i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

”Hvor bliver bevægelsen af” spørger mine elever ofte - og ja hvor blev den egentlig af? Med folkeskolereformen flyttede vi bevægelsen ind i alle fag, hvis ikke den var der i forvejen. Men hvem tog sig af at overveje hvor vi skulle udføre bevægelsen? Er det i den gymnastiksal, der altid er optaget af idræt? Eller er det på den gang, hvor alle andre går forbi?

Det er bevist, at øvelser der indeholder koordinering og balance, har en stor indflydelse på elevernes læring, og ordblinde elever har i høj grad gavn af denne type bevægelse i forhold til deres læring.

Så alene på den baggrund bliver bevægelse legitimeret i undervisningen.

Artiklen fortsætter under banneret

 

Men for mig har det vist sig, at det logistiske er en udfordring. For hvor har jeg plads til, at eleverne kan udføre den bevægelsesøvelse i matematik, jeg har planlagt?

 

En løsning på dette kan være ”rum i rummet”. Rummet skal ses som en aktiv medspiller, der kan være med til at løse mange forskellige problematikker, både af læringsmæssig karakter men også af mere social karakter.

Jeg vil bruge den næste uge på at tegne et forslag til, hvordan et klasseværelse kan indrettes, så der er plads til bevægelse!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ