Yngre lærere tester mest

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Yngre lærere, og især dem mellem 35 og 45, tester mere end ældre lærere. Ifølge Underviseres undersøgelse af lærernes brug af test i folkeskolen er der en signifikant sammenhæng mellem brugen af test og lærernes alder.

Blandt lærerne under 35 år bruger 92 procent test i deres undervisning, mens andelen blandt de 35-45-årige er helt oppe på 99 procent. Blandt lærerne mellem 45 og 55 år bruger 89 procent test i deres undervisning, mens det gælder 83 procent af kollegerne på 55 eller derover.

Det er ikke alderen i sig selv, men lærernes erfaring med undervisningsarbejdet, som har betydning for lærernes brug af test, mener lærernes formand Anders Bondo Christensen.

»Det er ikke så underligt, for som ny lærer har man færre erfaringer. En test bekræfter ofte den opfattelse, som læreren har i forvejen. Den sikkerhed, der ligger i det, kan man have større brug for som ung lærer. Som mere erfaren lærer har man ikke samme behov for bekræftelse«, siger han.

Erfarne lærere har også større sikkerhed i kommunikationen med forældrene, mens nye lærere kan have større behov for at hænge tingene op på resultaterne af en test, mener han.

Lektor på Professionshøjskolen UCC i København Carsten Bendixen forklarer forskellen med, at yngre lærere kan have større iver efter at afprøve nye metoder.

»Der er måske en interesse hos de yngre lærere for at prøve forskellige metoder, der kan støtte deres faglighed. En inter­esse for at anvende og afprøve test som evalueringsværktøj«, siger han. |