Anmeldelse Dansk
0   578

Skriveundervisning tilbage til klasseværelset

Tre norske forskere beskriver inspirerende, konkret og forskningsbaseret, hvordan eleverne gennem skriveprocesser i klassens fællesskab kan tilegne sig skrivestrategier og blive bevidste om deres skriveproces.

Gode skrivestrategier

Fakta


Titel
Gode skrivestrategier

Forfatter
Trygve Kvithyld, Trude Kringstad, Guri Melby

Pris
129,95

Sider
88

Forlag
Forlaget Klim

”Hvis målet med skriveundervisningen er, at eleverne skal mestre det at skrive tekster, der er tilpasset en række forskellige formål, må vi som lærere være til stede, mens eleverne skriver”. Dette citat er et kernepunkt i denne bog, som både er grundig, velunderbygget og letlæst.

Artiklen fortsætter under banneret

De fyldige eksempler på skriveforløb kan være en stor inspiration for lærere fra 3.-10. klassetrin. Bogen henvender sig ikke kun til dansklærere, men behandler også skriveprocesser i et tværfagligt perspektiv. Der bringes grundige eksemplariske eksempler på skriveforløb både i modersmålet og i naturfag, samfundsfag og religion. En af pointerne i bogen er netop, at de forskellige fag inviterer til forskellig prioritering af skrivestrategier.

Målet med skriveundervisningen i skolen er, at eleverne udvikler sig til bevidste skrivere, som er i stand til at vælge og mestre forskellige skrivestrategier i forskellige skrivesituationer.

Alle kan lære at skrive. Det er et håndværk. I grundskolen har man i både Danmark og Norge lagt stor vægt på at lære eleverne på mellemtrinnet og i de ældste klasser læsestrategier. Men det kniber stadig med også at arbejde bevidst med skrivestrategier, mener forfatterne.

Og her kommer så det, der var bogens overraskelse for mig. Det er principperne i den procesorienterede skrivepædagogik, der er grundstammen i den skrivepædagogik, der beskrives i bogen. Jeg har ud fra de læremidler og skoler, jeg kender, den opfattelse, at den begejstring, som den procesorienterede skrivepædagogik bruste ind over hele landet med i 1990'erne, er aftaget kraftigt og undertiden afløst af en model inspireret af australsk genrepædagogik.

I denne bog arbejdes der helt konsekvent med førskrivefasen, skrivefasen, revideringsfasen og færdiggørelsesfasen. Fase for fase indøves bestemte strategier. I forbindelse med dem spiller feedback og brug af modeltekster både i klassens fællesskab, individuelt og i grupper en stor rolle.

Beskrivelsen af forskellige tilgange til skrivestrategier i forskellige fag er interessant og virker inspirerende, og jeg er overbevist om, at fremgangsmåderne er velegnede både i dansk og i andre fag.

Metoden er, hvis den bliver brugt som beskrevet, meget tidskrævende. Men måske kan ideerne om at gennemgå eksemplariske forløb i klassen råde bod på frustrationerne i forbindelse med store skriftlige opgaver, hvor det kan være svært for lærerne at få tid til at rette dem og at give respons kort efter afleveringen. Her falder den feedback, der gives, straks.

Bogens metode er et alternativ og en supplerende inspiration til andre skrivestrategier, for eksempel den australske genrepædagogiks modeller, som undertiden bliver voldsomt lærerstyrede og stift skematiserede, især når de omsættes til it-læremidler.

Men ellers lever bogen op til alle moderne krav til målformulering, feedback, modellering, stilladsering og evaluering.

De fleste vil nok have mest held med at bruge den i uddrag. Brugt i sin fulde længde vil eleverne undertiden køre træt i at skulle igennem alle faser. Men anvendt som en indledende introduktion til tilegnelse af skrivestrategier og  i udvalg er bogen en overraskende god syntese af amerikansk og norsk skrivepædagogik og andre opfattelser af den rette skrivepædagogik. Der er mange ideer til øvelser og brugbare redskaber.

Det er vigtigt at fastholde, at den eneste rigtige metode ikke findes. Læremidler, der klæber tæt op ad et nyt moderigtigt, teoretisk grundlag, bliver ofte uudholdelige og uanvendelige.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.426 andre er allerede tilmeldt

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.645 andre er allerede tilmeldt

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.647 andre er allerede tilmeldt

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.517 andre er allerede tilmeldt

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.619 andre er allerede tilmeldt

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.897 andre er allerede tilmeldt