Specialundervisning
4   432

Rapport: Højtbegavede børn overses i klassen

Kun få kommuner har særlige tilbud til højt begavede børn i folkeskolen, viser en ny rapport, som har samlet eksisterende viden om, hvordan skoler understøtter højt begavede børn bedst.

I hver eller hver anden klasse sidder en højtbegavede elev, men mange lærere opdager det ikke. I stedet oplever de, at de højtbegavede elever bliver forstyrrende for undervisningen. Udenlandske undersøgelser viser, at de højtbegavede begavede elever har behov for langt større faglige udfordringer, end de typisk får. Men de skal støttes og udfordres på den rette måde. Det er nogle af de konklusioner, som kan findes i en ny rapport, som Kora har udarbejdet for Egmont Fonden.

Undersøgelsen bygger på 845 undersøgelser og en række interview med skolefolk.

Artiklen fortsætter under banneret

"Vores analyse viser, at deltidsindsatser synes at virke bedst. Børnene går i en normal klasse, men tages ud og får særlig undervisning alene for højt begavede elever bare nogle timer eller dage om ugen. De kan også ske på en sommerskole nogle uger i sommerferien. På den måde bliver børnene udfordret og styrket rent fagligt. De bliver ofte gladere for at gå i skole, og forældrene oplever, at deres barn ikke længere udviser problemer i den almindelige undervisning", lyder det fra programleder og docent i Kora, Jill Mehlbye i en pressemeddelelse. 

 

højt begavede børn i danmark

  • Højt begavede børn har en IQ på 130 og derover. De udgør 2 procent af alle danske børn - det svarer til cirka 14.000 børn i skolealderen.
  • Børn med særlige forudsætninger har en IQ på 120 og derover. De udgør 5 procent af alle danske børn - det svarer til cirka 33.000 børn i skolealderen.
  • De bedst begavede børn af en årgang udgør cirka 10-15 % af eleverne. Det svarer til mellem 67.000 og 100.000 børn i skolealderen.
  • Kilde: Kora

Højtbegavede skal i perioder udskilles fra undervisningen

Gennemgangen af forskningen viser, at det kan gavne, at højtbegavede elever bliver udskilt til særlige undervisningsforløb med andre højt begavede elever, fordi det kan styrke børnenes faglige udvikling, samtidig med at de bevarer deres sociale relationer og deres selvværd. Hvorimod specialklasser og skoler kan udfordre eleverne socialt.

Seks  indsatser

Koras analyse er baseret på en gennemgang af den eksisterende danske og internationale forskning på området. Analysen identificerer effekten af seks forskellige typer af indsatser:

  • Individuelle indsatser i klassen: Eleven går i en normal klasse, men modtager målrettet undervisning på et højere niveau end resten af klassen.
  • Deltidsindsatser: Eleven tages ud af sin normale klasse for at modtage særundervisning i nogle timer eller dage om ugen. Resten af undervisningen foregår inkluderet i den almindelige klasse.
  • Sommerskoler: Foregår i en kortere periode - typisk nogle uger om sommeren, hvor de højt begavede børn undervises i fx naturvidenskab.
  • Specialklasser: Højt begavede børn samles i klasser i et eller flere fag. Specialklassen for højt begavede elever er en del af den almindelige folkeskole.
  • Specialskoler: Målgruppen for skolerne er udelukkende højt begavede børn. Skolen er sin egen organisatoriske enhed.
  • Kompetenceudvikling: Lærere får styrket deres faglige kompetencer inden for fx matematik og naturvidenskab. Forældre får udviklet kompetencer til fx at håndtere højt begavede børn med adfærdsvanskeligheder.
  • Kilde: Kora

"I den danske folkeskole udskiller vi nødigt elever fra den almindelige klasseundervisning for at give dem særundervisning. Både af den grund og af hensyn til de højt begavede elever er der behov for, at vi udvikler undervisningsmodeller, hvor alle elever bliver integreret og udfordret i den almindelige skoleklasse, så vi lever op til målet om, at alle elever skal blive så dygtige, som de kan - også de højt begavede", lyder  det fra Jill Mehlbye.

Jill Mehlbye mener, at der er behov for en samlet, national strategi på området samt mere forskningsbaseret viden om, hvad der virker og ikke virker over for de højt begavede elever i den danske folkeskole.

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.536 andre er allerede tilmeldt