Folkeskolen ud af universitet

Styregruppen, der skal beskrive indholdet i det nye pædagogiske universitet, består udelukkende af universitetsfolk

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den danske folkeskole har i herrens mange år været privilegeret med sin helt egen forskningsinstitution, nemlig Danmarks Lærerhøjskole, men nu er det slut. Det nye Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU) skal være et 'rigtigt' universitet.

Det signaliserer den faglige styregruppe, som Undervisningsministeriet nu har nedsat, og som i løbet af sommeren skal indholdsbeskrive det nye Danmarks Pædagogiske Universitet med henblik på lovforslag i efteråret.

Styregruppen består således hovedsageligt af lektorer og professorer fra universiteterne i Århus, Oslo og København. Folkeskolen, seminarierne og ungdomsuddannelserne glimrer ved deres fravær.

Undervisningsminister Margrethe Vestager har personligt udpeget de tunge universitetsdrenge - Edvard Befring, Bo Jacobsen, Poul V. Thomsen, Peter Haarder og Steen Wackerhausen samt direktøren for Socialforskningsinstituttet Jørgen Søndergaard.

'De har alle på den ene eller anden måde beskæftiget sig med pædagogik forskningsmæssigt, men primært rettet mod en anden sektor end folkeskolen', fastslår kontorchef i Undervisningsministeriet Hanne Buch, der selv sidder i udvalget, hvis formand er direktør Torben Kornbech Rasmussen, Undervisningsministeriet.

Borte har taget skolen

Desuden sidder lederne for Danmarks Lærerhøjskole (DLH), Danmarks Pædagoghøjskole (DPH) og Danmarks Pædagogiske Institut (DPI) med. Disse tre institutioner skal fusioneres til den nye pædagogiske læreanstalt.

Universiteternes rektorforsamling er også repræsenteret, nemlig ved prorektor Joan Conrad, Københavs Universitet.

'Når det drejer sig om, at man opretter Danmarks Pædagogiske Universitet, er det eneste rimelige, at styregruppen kommer fra universitetsverdenen', siger Hanne Buch.

DLH-rektor Tom Ploughs umiddelbare reaktion på sammensætningen af styregruppen er, at den udtrykker et skift fra den lærerhøjskole, som skoleverdenen er kendt med.

'Det er et skift i retning af at fremhæve den akademiske side og de akademiske synspunkter', siger Tom Plough, der også hæfter sig ved, at småbørns-, folkeskole- og ungdomsuddannelsespædagogikken 'glimrer ved sit fravær'.

'Det synes jeg måske nok kan blive et problem. De tre felter kan gå hen og være hovedopgaven for dette professionsorienterede universitet. Desuden er der også lagt op til, at der skal være brobygning til de kommende CVU'er (regionale centre for uddannelse af pædagoger og lærere, redaktionen)', siger Tom Plough.

'Det spændende er, om gruppen har en fantasi, der rækker ud over det, vi kender i dag - fordi det skal være et helt nyt og moderne universitet'.

Kontorchef Hanne Buch mener ikke, at børnehaverne, folkeskolerne og ungdomsuddannelserne hører hjemme i styregruppen.

'Nej, det drejer sig om at få lavet et universitet og lagt rammer for den pædagogiske forskning. Og så kommer det andet i den næste fase af udviklingsforløbet'.

Stort er godt

Styregruppen har fået et kommissorium, hvorefter den skal 'beskrive DPU's forskningsfelt gennem en præcisering af tyngdepunkterne i den pædagogiske forskning og uddannelsesforskningen i hele uddannelsessystemet'.

Styregruppen skal videre 'stille forslag til, hvorledes de nuværende pædagogiske forsknings- og udviklingsmiljøer ved Danmarks Pædagogiske Institut (DPI), Danmarks Lærerhøjskole (DLH) og Danmarks Pædagoghøjskole (DPH) kan indpasses heri'.

Den nye højere læreanstalt, der skal ligge i Københavns-området, skal nemlig 'som en første fase bygges op ved fusionering af eksisterende forsknings- og udviklingsmiljøer DPI, DLH og DPH'.

Styregruppen skal yderligere opstille modeller for, hvordan samarbejdet mellem DPU og andre universiteter om den faglig-pædagogiske forskning og uddannelse fremover kan organiseres.

'Formålet med samarbejdet er at skabe tilstrækkeligt store fagmiljøer, samtidig med at koblingen med fagdidaktikken fastholdes, og en stadig udvikling af skolefagene finder sted'.

Senest 1. september skal styregruppen aflevere sit papir, der så skal sættes på lovparagraffer og fremsættes i Folketinget allerede i oktober.