Lærer til lærer

Kompetence- videns- og færdighedsmålene....hvem læser dem egentlig ( ud over læreren)????

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har pr. 20- 21. oktober 2015 deltaget i et udmærket og inspirerende kursus på Vallekilde Højskole i håndværk & design, udbudt af DLF og UCC, finansieret af A.P. Møller Fonden.

Dog sidder jeg tilbage med nogle spørgsmål/ dilemmaer, som der ikke var tid til at drøfte undervejs på kurset- derfor lægger jeg mine tanker desangående ud i dette forum:

Da jeg skulle udfærdige årsplan for håndværk & design for hhv. to 5. kl. og tre 6. klasser pr. august 2015, bestræbte jeg mig på at sidde og ”parre” kompetence- færdigheds- og vidensmålene med mine læringsmål…..og hold nu lige op, hvor tog det LAAAAAANG tid……

Efter at have planlagt det tredje ud af i alt 7 forløb på årsbasis, gik det op for mig, at de fleste kompetence- videns- og færdighedsmål gik igen i mine forløb:

Anvendelse af værktøjer og redskaber…yes,

skitsefremstilling…yes…..

idéudvikling…yes….og så videre.

Så tænkte jeg- hvem læser egentlig både mine kompetence- videns og færdighedsmål og mine læringsmål?

Hm. Jeg blev mig selv svar skyldig!

Lettere febrilsk over at skulle nå at ”parre” alle kompetence- videns- og færdighedsmålene med mine læringsmål inden deadline for, hvornår årsplanen skulle afleveres, kom jeg frem til, at jeg faktisk ikke kunne nå at tænke i indhold, materiale(indkøb), metoder og pædagogik- kort sagt: hverdagen.

Ergo kopierede jeg alle kompetence- videns- og færdighedsmålene ind i min årsplan for hvert forløb- SÅDAN!

Pludselig gik det jo meget nemmere ”blot” at sætte mine læringsmål ind for hvert forløb J

Forældrene til de pågældende klasser har fået en forenklet udgave af mine læringsmål og indholdet for min undervisning, og de får jævnligt info om, hvor vi er nu og hvor vi skal hen- inklusive lidt om, hvordan klassen arbejder og trives.

Forældrene er GLADE for den korte information via intra og sukker af lettelse over at slippe for at læse en masse ”mærkelige” ord, som de hverken forstår eller kan forholde sig til.

Et andet dilemma:

Jeg savner stadig et evalueringsværktøj, som børnene selv kan udføre og opleve, at de har rykket/ er vokset, at det går fremad, at de føler sig dygtige.

Tænker på, om ikke man med fordel kunne anvende LRS ( Learning Rating Scale)- modellen, blot overført til faget håndværk & design?

Mange venlige hilsner,

Annemari Nilsson