Lærer til lærer

På sporet af de matematiske kompetencer

Hvad er indeholder de matematiske kompetencer? Hvordan synliggør vi dem over for de kollegaer, der ikke har været med på dette kursus?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter en lang dag sad vi en lille gruppe fra den samme skole, og diskuterede dagens oplevelser, kædet sammen med det arbejde vi har haft gang i tilbage på skole i vores fagteam.

Vi har i et par år arbejdet på, at skabe en ”rød tråd”, der principielt indeholder stofområderne i FFM. Idéen med den "røde tråd" var at sikre den faglige progression i matematik i hele skoleforløbet.

I løbet af vores samtale opstod tanken, om vi ikke var blevet ”overhalet indenom” af FFM, og det måske var på tide, at ”skrinlægge” den ”røde tråd” for dette skoleår, og i stedet fokusere på, hvorledes vi hjælper hinanden i arbejdet med de matematiske kompetencer i fagteamet.

Hvad er indeholder de matematiske kompetencer?

Hvordan synliggør vi dem over for de kollegaer, der ikke har været med på dette kursus?

En af de udfordringer vi står med er bl.a., hvorledes vi kan opstille læringsmål for kompetencerne, se tegn på læring, evaluerer og måle om de er opnået.

I undervisningssituationerne er der didaktiske udfordringer. Hvordan skal eleverne arbejde? Individuelt eller i grupper? Fordele og ulemper?

Det er et arbejde vi ser frem til, at gå i gang med, når vi kommer tilbage. Vi ser store fordele ved, at have været flere afsted fra alle skolens afdelinger og har lavet en foreløbig plan for, hvordan vi kan videndele med vores kolleger:

Kort planlægningsmøde af videndelingsmøder for kursusdeltagere

Fællesmøde for matematikfagteams:

Vi har erfaret, at forståelsen af forskellen på kompetenceområdet “De matematiske kompetencer” og stofområderne “Tal og algebra”, “Geometri og måling”, “Statistik og sandsynlighed” flyder sammen med de gamle gamle fælles mål, som kun bestod af stofområder. Vi har brug for først at få en fælles forståelse til læsning og brug af matrixen ift kompetenceområdet sat i forbindelse med stofområderne - fx via de slides Martins Willumsen, UVM, præsenterede under kurset

Når vi har denne fælles forståelse er det vigtigt at få defineret, HVAD de matematiske kompetencer så rummer? HVORDAN bruger vi dem? Workshops med eksempler

Afdelingsmøde i matematikfagteam:

Videre arbejde med eksempler og workshops om de matematiske kompetencer set i forhold til årgange

Louise, Thomas, Jan, Anthony og Nanett Hørsholm Skole