Anmeldelse Faglig læsning
0   427

Skriv og lær i Ishøj

Elever kan skrive sig til forståelse og erkendelse i skolefaglig sammenhæng og samtidig lære kommunikation og at fastholde viden.

Skrivedidaktik

Fakta


Titel
Skrivedidaktik

Forfatter
Lene Storgaard Brok, Mette Bak Bjerregaard, Klara Korsgaard

Pris
200

Sider
174

Forlag
Forlaget Klim

"Skrivedidaktik" bygger på Nationalt Videncenter for Læsnings Ishøj-projekt, som er et aktionsforskningsprojekt om skrivedidaktik på mellemtrinnet i alle fag. Fokus er, hvordan skrivedidaktik kan understøtte den faglige undervisning og give eleverne mulighed for at forme og fastholde viden. Eksemplerne er hentet i matematik, historie, natur/teknologi og dansk.

Artiklen fortsætter under banneret

Bogen er opdelt i tre dele: "Skrivning som skoleudviklingsprojekt", "Skrivedidaktik i fag og på tværs af fag" og "Skrivning, literacy og demokrati". Sidste del har et 26 sider langt, ikke uvæsentligt appendiks, der blandt andet indeholder bilag, man kan benytte i forskellige faser, og som er målrettet forskellige grupper, for eksempel ledere, forskellige team og elever.

Fundamentet for bogen er grundig forskning, både andres og forfatternes egen, og den handler især om, hvordan man kan skrive sig til forståelse og erkendelse i skolefaglig sammenhæng. Der argumenteres meget for at bruge skrivning i undervisningen. De primære argumenter er bedre forståelse for og indlæring i hvert enkelt fag og mere ro i undervisningstiden. Men der vises flere og gode grunde til at skrive; det er for eksempel inkluderende, koncentrationsfremmende og demokratiserende.

De klasser, forskerne har arbejdet med, er 4.-6.-klasser på forskellige skoler i Ishøj. Af eksemplerne fremgår det, at elevernes faglige niveauer er forskellige, og at deres adfærd ikke altid er eksemplarisk. Det viser sig, at man kan undervisningsdifferentiere godt ved at bruge skriveundervisning hensigtsmæssigt. Man skal bruge klare skriveformål, tydelige skriveordrer og udvikle feedbackkompetencer; hvordan er beskrevet i bogen. Man skal desuden offentliggøre mange flere tekster, end vi er vant til i folkeskolen i dag.

Bogen er tankevækkende og giver anvisninger på, hvordan man kan løfte sine elever ved at ændre sin undervisning lidt. Selv om bogens eksempler og hele projektet er om mellemtrinnets elever, vil også overbygningslærere kunne bruge den, enten som enkeltpersoner eller som team. Mange af deres elever ville kunne blive bedre til at tage noter ved hjælp af nogle af de typer skrivning, som de involverede lærere arbejder med.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.598 andre er allerede tilmeldt