Debat

Understøttende UV. og konfirmationsforberedelse !

Kommentar til skolereformforsøg, hvor konfirmationsforberedelse kan indgå i den understøttende undervisning - måske en detalje i en større diskussion om folkeskolereformen, men ikke desto mindre et principielt spørgsmål om kirkens status i et Danmark, som vi anser for at være et moderne sekulariseret samfund

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministeren vil tillade skolereformforsøg, hvor konfirmationsforberedelse gøres til en del af understøttende undervisning, og dermed også bliver en integreret del af folkeskolens undervisningstilbud.

Politikere i forligskredsen skal tage ansvar for skoledagens længde og meget gerne ændre på skolereformens krav til skoledagens længde og antallet af uv.timer, men en sammenblanding af skole og kirke er for mig helt principielt ikke den rigtige vej at gå. 

Jeg ønsker at alle børn deltager i skolens undervisning i religion (faget kristendomskundskab), uanset om man er ateist, kristen, muslim eller har anden tro, da kendskab til forskellige religioner kan bidrage til at aflive fordomme og myter og bidrage til forståelse for mangfoldighed, integration præget af gensidig respekt og accept og sammenhængskraft i vores demokratiske samfund. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg har arbejdet godt 17 år af mit snart 25 årige lærerliv på en skole i Gellerupområdet i Aarhus, hvor mange nationaliteter var/er repræsenteret. Og jeg ved herfra, at en vigtig forudsætning for at forældre vil lade deres børn deltage i faget kristendomskundskab er, at forældre er trygge ved at undervisningen netop IKKE er forkyndende, og foregår i overenstemmelse med fagets formål nemlig at eleverne skal tilegne sig viden og færdigheder, der gør dem i stand til at forstå og forholde sig til den religiøse dimensions betydning for livsopfattelsen hos det enkelte menneske og dets forhold til andre. Derfor bør undervisning i religion/kristendomsfaget og konfirmations-forberedelse ikke blandes sammen ! 

Og forsøg eller ej, så har politikere med skolereformen besluttet, at faget Kristendomskundskab iflg. timefordelingsplanen (bilag til skolereformforliget) indgår med mindst en lektion om ugen på alle klassetrin, lige undtaget 7. Klasse, hvor der ikke skal tilbydes kristendomsundervisning. Dette på trods af at denne faglige undervisning intet har at gøre med den konfirmations-forberedelse som i mange kommuner er placeret på samme klassetrin. I mit hoved giver dette ingen mening … 

http://www.uvm.dk/Aktuelt/~/UVM-DK/Content/News/Udd/Folke/2015/Sep/150911-Nyt-rammeforsoeg-med-konfirmationsforberedelse-i-skoletiden

Powered by Labrador CMS