Blog
5   327

Professionens kerne (genopslag grundet begynderfejl)

Abonner på nyt om Jacob Bahn i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

om lærergerningens særegenskaber i det pædagogiske felt og udvikling heraf.

Baggrunden for mit forskningsprojekt (se førtse blogindlæg) er, at jeg som lærer ofte savnede redskaber til at udvikle min praksis. Det er min opfattelse, at mange (nære og fjerne) kolleger stod og står i samme situation.

Det, der adskiller vores profession fra andre pædagogiske professioner er undervisningen: Formidlingen af et fagligt indhold. En lærers arbejde er selvfølgelig pædagogisk, men professionens kerne er fagdidaktik.

Alligevel er der mest fokus på pædagogik og andre ikke-fagdidaktiske tiltag, fx. Cooperative Learning, læring i bevægelse, synlig læring osv. Disse tiltag er der intet galt med, men de har det tilfælles, at de ikke fokuserer på professionens kerne, fagenes didaktik.

Den sparsomme forskning, der findes på området, peger på, at mange lærere har et ønske om at udvikle deres undervisningspraksis, men at det er en tæt på uoverkommelig opgave at stå alene med - og at man som regel står alene med den, hvis man påtager sig den.

Artiklen fortsætter under banneret

Til gengæld viser erfaring og forsknings også, at det i denne henseende er meget effektivt at involvere sig i, hvad der refereres til som kollegial sparring. Med fokus på fagdidaktikken kan man tale om fagdidaktisk kollegial sparring.

Der er altså god grund til at eksperimentere med, hvordan vi kan udvikle metoder til at sikre os muligheder for at indgå i fagdidaktisk kollegial sparring.

Det er i det perspektiv, at den japanske tradition for lektionsstudier er interessant at arbejde med i en dansk kontekst.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.028 andre er allerede tilmeldt