Debat

Målstyring er gidseltagning, af den professionelle lærers profession!!!

Et kritisk indlæg om diktatet "målstyring"

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da vi blev lockoutede, og derefter blev dikteret en embedsmandsplan (betalt af et forrygende stort flertal i tinget), som indeholdt en 5-6 trins skolereform uden reel indflydelse fra lærerne, blev det hele sort! Sortskoledeformen vil jeg kalde det! Der var så mange kritikpunkter at antaste, så målstyringsdiktatet blev glemt i trængslen af tidsler!

Vi blev alle taget som gidsler via målstyret undervisning! Det går ikke så godt via pisaresultaterne generelt! Så må man ty til effektiv ensrettet, målstyret, og diktatorisk landsdækkende "læring"!( Vi måtte som blinde passagerer tage afsted til en helt anden læringsstruktur! Til det evidensprægede Canada! Et tusind kilometer langt kulturhop! Meget langt væk fra den skandinaviske model! Den læring der bliver målt via Pisa er den målbare, og den viser få % af elevernes potentiale! Her er evidens og kvantitative test og prøver i centrum! De vigtigste kompetencer som kreativitet, fleksibilitet, innovation og selvstændig tænkning, er ikke eksisterende her !!Denne primitive målbarhedsundervisning kan de fleste få billige point for at udføre! Vi skal i samlet flok, gå ind under Hatties sortskyggende hat, og udføre evidensundervisning i alle fag! Embedsmændene har naturligvis ikke nogen form for pædagogisk rækkevidde eller vid! Det har lærerne! Kæden ryger af, når man sammenkæder motivation som synlig læring!!! "Jubiii jeg har nået det bedste niveau i at stave navneord rigtigt i ental!!!" udtaler en træt elev .Sideløbende sukker en 3. niveauelev efter at have udført adskillige formelle opgaver uden sammenhæng med skriftlig fremstilling!!!! Den elev som skriver fantastisk, får ikke mulighed for at gøre det, da undervisningen hovedsageligt drejer sig om formelle målbare kompetencer uden helhed! Hun scorer så lidt lavt på dette målbare parameter! Det kvalitative termometer er uden strøm, da det ikke kan registrere en reel målbar dom!En case for at skære det ud i pap!!! Fodbold: "Om 3 måneder har i lært indersidesparket" Svar: "Hvornår må vi spille fodbold???? " Du skal først lære indkast, og hjørnespark og 100 andre teknikker på højeste niveau"!!!! Hvad kan man så lære af det? Al læring skal læres i en reel sammenhæng! Hvis ikke det er tilfældet, så lærer man ikke ret meget! Man kan score en hel del billige point via formelle teknikker, men det scorer man ikke mange mål på!Der er tonsvis af billige mål at score, i den målstyrede undervisning, men de fleste burde være annullerede!!! Det bliver du ikke en Einstein, Laudrup ,eller et selv-tænkende individ af. Præstationen skal indeholde alle kompetencer! Helhed er = motivation! Målstyring er en dissekeret form for undervisning, som mere ligner en automekaniker eller læges fysiologiske daglige rutine! "Nu har vi skiftet olie og justeret tændrøret, så nu kan hun nok klare lidt mere"!! "Husk for øvrigt lige at øve i testbaserede spørgsmål, så hun er klar til eftersyn/næste test!! Så kan vi i øvrigt fremvise et godt men intetsigende resultat for forældrene! De bliver glade, og tror det hele er i orden! Der er desværre mange lærere, der underviser i testbaserede spørgsmål, for at glorificere sig med hensyn til resultatet af denne primitive test! Denne formelle undervisning giver ikke dygtige elever! Undskyld! Men det er mennesker vi arbejder med!!! Undervisning har altid været et humanistisk område, men er nu blevet degraderet til et håndværk. Godt håndværk tilhører ting og ikke levende mennesker!! Synlig læring har intet med motivation og egentlig læring at gøre! Målstyringsbacillen er ankommet ! Den skal vi alle være med til at stoppe! Forsøg at gøre et aktivt forsøg for at stoppe dette uskandinaviske stunt! Råb lidt højt ind i mellem. Det skal gøres for alle involveredes skyld! Lad være med at skumle ude i baglokalet, og herefter gå ud og parere ordrer! Hvis du synes at målstyringsdiktatet er fedt! Så OK fra mig, for så har du din metodefrihed for dig selv! Men det er vi mange andre der ikke har! Til sidst et citat fra Thomas Alenkær : “Børn skal lære så meget som de kan” Er der virkeligt en øvre grænse for, hvad man kan lære? Hvordan måler man den grænse? Og hvad gør man, når den er nået? Sender man så børnene hjem? Jeg forstår det ikke” Citatet er orienteret om målstyringsdiktatet! Her er der intet godt nyt for de ”dygtige”, og motivationen, eller mangel på samme, hjælper ingen!

Boost o

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Powered by Labrador CMS