Anmeldelse

Luksuskuffert - engelsk

Lækker luksus til læring

Man får meget for pengene med dette stærke materiale til bevægelse i engelsk. Der er mulighed for selv at udvikle aktiviteterne, men vær opmærksom på, at det helt bogstaveligt kræver plads, hvis klassen skal have det fulde udbytte.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Engelsk i bevægelse ankommer på to hjul, og det er som at få en tidlig julegave, når man åbner kufferten og ser det farverige indhold af rekvisitter som bolde og sjippetove og opgaver til bevægelse i undervisningen. Den orden og omhu, der er lagt i præsentationen af indholdet, giver mig en forventning om, at arbejdet med kufferten bliver sjovt.

Fakta:

Titel: Luksuskuffert - engelsk

Pris: 9.998,75

Forlag: Sproggren

Materialet er omfattende med emner inden for grammatik og samtale. Hvert emne er organiseret i egen plastikmappe med nummer, navn, grundig opgavebeskrivelse og små ordkort. Det hele er solidt lamineret og meget lækkert at arbejde med. Ordklasseskemaerne i A4-udgave er fine og overskuelige i layout, grammatikken er forklaret enkelt, og det er en god hjælp at have hængende.

I den 4. klasse, jeg afprøvede materialet i, var begejstringen stor, både for opgaven med at kategorisere navneord og for måden, det skete på, med en makker, hvor man undervejs skulle løbe, sjippe, hoppe og kaste med en bold. Fagligt havde eleverne en oplevelse af at lære nye ord og træne kendte ord. Samme opgavetype prøvede jeg i tre 6.-klasser. For mange elever var det en motiverende og lærerig opgave, som de nød at arbejde med. Hos enkelte blev boldene dog så stor en distraktion, at indholdet blev overset. For andre elever gav rekvisitterne ikke mening, og der blev stillet reflekterende spørgsmål som: "Bidrager det til min læring?"

Materialet udfordrer læreren til at overveje, hvilke elever man har, og hvordan man kan differentiere opgaverne og tage hensyn til elevernes forskellige læringsstile. Opgaverne lægger op til, at man kan eksperimentere og også ændre strukturen, så det bliver mere end "ud og hent et kort og så tilbage". Det er en stor styrke.

Succesen hænger også sammen med, hvilke rammer skolen har. For at bruge materialet må man have plads til bevægelse. Skal du tage hensyn til andre klasser og lærere, er støjfaktoren til at høre. Det er tænkt som et indendørsmateriale til brug i en gymnastiksal eller lokale af den størrelse, og her fungerede det bedst for mine klasser.

Sproggren har i flere år udviklet bevægelseskufferter til dansk, matematik og engelsk. Prisen lyder umiddelbart af meget, men man får meget materiale for pengene, og med mindre forberedelsestid til lærerne er det bestemt værd at investere i en kuffert. Mine forventninger til kufferten blev indfriet, og jeg glæder mig over de variationsmuligheder, det har givet min undervisning.