Anmeldelse Pædagogik
0   468

Når der er gået ged i frontallappen

Velfungerende eksekutive handlefunktioner er en forudsætning for eksistensen i vores digitale verden. Forstyrrelser er centrale i mange psykiske lidelser. Hjernens rolle - tidlig pædagogisk indgriben.

Eksekutive funktioner hos børn og unge

Fakta


Titel
Eksekutive funktioner hos børn og unge

Forfatter
Anne Vibeke Fleischer, Käte From

Pris
299.95

Sider
176

Forlag
Dansk Psykologisk Forlag

Eksekutive dysfunktioner betegner vanskeligheder ved at omsætte indre idéer til ydre handlinger. En central  mekanisme i tidens hyppige børnediagnoser og noget, næsten alle lærere bliver konfronteret med dagligt. Det er muligt at forbedre de eksekutive funktioner, men det kræver en tidlig diagnose og intensiv pædagogisk indsats. Bogen er fuld af forskningsrelevant dokumentation/illustrerende casehistorier.

Artiklen fortsætter under banneret

Bogen er en opdatering af Fleischers tidligere bog om emnet ("Eksekutive vanskeligheder hos børn") fra 2007. Nærværende bog fokuserer især på hjernens og neurologiens rolle i problematikken. En spændende og grundig gennemgang med den nyeste viden. Tænk, at hjernen først er færdigudformet i begyndelsen af tyverne.

Efterfølgende behandles eksekutive funktionsforstyrrelser, som de manifesterer sig i tidens psykiatriske diagnoser, med en forskningsbaseret vurdering af, om mekanismen er central eller ikke.

Grundtanken er, at vanskelighederne skal lokaliseres tidligt  – så der kan sættes pædagogisk og terapeutisk ind. Det er allerede sent, hvis det først sker ved skolestart, hvor mangler i arbejdshukommelsen og evnen til at impulshæmme og til at fokusere og handle tit bliver tydelige. Afdækningen sker via observation, test, spørgeskemaer og inddragelse af forældre og lærere.

Sidste del drejer sig om behandling af dysfunktionen: at lære at udøve og beherske eksekutive funktioner. Forfatterne argumenterer for, at der er væsentlige forebyggende perspektiver i dette: at reducere antallet af senere alvorlige psykiske lidelser.

Bogen er biologisk orienteret, og man kan savne sociologien – familiens, nærmiljøets og det digitale samfunds rolle. Babyen, der fikst flytter billeder med fingrene på mobilskærmen, før det udvikler sprog/opretstående gangart. Hvorledes påvirker tidens socialiseringskrav de eksekutive funktioner og nedfælder sig funktionsmæssigt i hjernen? Det giver bogen ikke noget bud på.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.079 andre er allerede tilmeldt