Debat

Det tager tid

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I sidste uges bagsmæk i Folkeskolen nummer 10 slår Steen Achton til lyd for, at foreningen i løbet af efteråret skal skabe et overblik over, om skolerne har fortolket arbejdstidsaftalen på en korrekt og sammenlignelig måde.

Til det kan jeg konkret svare, at det ligger fast i den centrale aftaletekst, at aftalen skal evalueres, og det skal selvfølgelig ske i relation til de intentioner, aftaleparterne har haft med aftalen.

Derfor er den usikkerhed, han beskriver, relevant. En realisering af det ledelses- og lærersyn, som aftalen beskriver, skal der arbejdes med på den enkelte skole. Det skal ske, inden aftalen træder i kraft, og det vil være en løbende proces at holde fast i dialogen mellem lærere og ledelse om alle skolens forhold. Der skulle dog nødigt herske tvivl om, at det er læreren, der prioriterer sin tid til undervisningsopgaven under hensyn til de mål og rammer, der er sat for undervisningen. Jeg vil ikke nægte, at der vil kunne opstå situationer, hvor det vil være svært at prioritere. Her kommer det gode samarbejde på prøve. Ledelsen har næppe mere tid, på det område er alt ved det gamle, men ledelsen skal udvise ledelse ved at tage ansvar ved enten at støtte læreren i dennes valg eller foreslå andre måder at klare situationen på.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Arbejdstidsaftalen er ikke blot, som han frygter, en administrativ forenkling. Det er den også, men forenklingen er tiltænkt til mere tid til pædagogisk ledelse, hvilket er stærkt efterspurgt blandt lærerne. Om projektet vil lykkes, i den ånd det er aftalt, skal vi selvfølgelig følge nøje. Det er mit håb, at alle involverede vil medvirke konstruktivt og med forståelse af, at en ændring af gamle vaner ikke sker over en nat.