Debat
0   225

Genrekendskab er vigtigt for læseforståelse

Det er vigtigt at underkaste de nye rammer for skolens undervisning en kritisk analyse, og en del af disse rammer fastlægges i Fælles Mål, nu i revideret udgave. Forfatterne til danskafsnittet glæder sig over, at Helge Christiansen i en anmeldelse på folkeskolen.dk den 3. marts karakteriserer det nye fagformål som bedre end det gamle. Men vi finder det ikke rigtigt, at han i overskriften kalder Fælles Mål i dansk uinspirerende - på et tidspunkt, hvor læseplan og undervisningsvejledning endnu ikke er udkommet. For det er jo disse to genrer, der skal forsyne lærerne med inspiration.

Som alle andre faggrupper var vi i dansk bundet af en meget stram struktur, hvor man skulle sige nogenlunde det samme på flere niveauer for at tilfredsstille den arkitektur, der kendetegner Fælles Mål, og som adskiller sig voldsomt fra de friere rammer, der var gældende, da Dansk 1984 blev skrevet. Den nye danskgruppes udvalgsformand deltog i arbejdet med Dansk 1984 og glæder sig over, at Helge Christiansen finder fagbeskrivelsen fra dengang smuk. Men sammenligningen er altså skæv, for Fælles Mål kan i en vis forstand opfattes som en tjekliste, og den slags er sjældent mere inspirerende end en køreplan eller et katalog.

Artiklen fortsætter under banneret

Men læs nu læseplan og undervisningsvejledning og find der den efterlyste samtale, elevrespons og forslag til undervisning, der bygger på elevernes egne oplevelser, fantasi og følelser. Vi ønsker alle rigtig god fornøjelse med hele pakken.

For Fælles Mål-arbejdsgruppen i dansk:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ