Debat

Genrekendskab er vigtigt for læseforståelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er vigtigt at underkaste de nye rammer for skolens undervisning en kritisk analyse, og en del af disse rammer fastlægges i Fælles Mål, nu i revideret udgave. Forfatterne til danskafsnittet glæder sig over, at Helge Christiansen i en anmeldelse på folkeskolen.dk den 3. marts karakteriserer det nye fagformål som bedre end det gamle. Men vi finder det ikke rigtigt, at han i overskriften kalder Fælles Mål i dansk uinspirerende - på et tidspunkt, hvor læseplan og undervisningsvejledning endnu ikke er udkommet. For det er jo disse to genrer, der skal forsyne lærerne med inspiration.

Som alle andre faggrupper var vi i dansk bundet af en meget stram struktur, hvor man skulle sige nogenlunde det samme på flere niveauer for at tilfredsstille den arkitektur, der kendetegner Fælles Mål, og som adskiller sig voldsomt fra de friere rammer, der var gældende, da Dansk 1984 blev skrevet. Den nye danskgruppes udvalgsformand deltog i arbejdet med Dansk 1984 og glæder sig over, at Helge Christiansen finder fagbeskrivelsen fra dengang smuk. Men sammenligningen er altså skæv, for Fælles Mål kan i en vis forstand opfattes som en tjekliste, og den slags er sjældent mere inspirerende end en køreplan eller et katalog.

Men læs nu læseplan og undervisningsvejledning og find der den efterlyste samtale, elevrespons og forslag til undervisning, der bygger på elevernes egne oplevelser, fantasi og følelser. Vi ønsker alle rigtig god fornøjelse med hele pakken.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

For Fælles Mål-arbejdsgruppen i dansk: