Specialundervisning
0   378

Ny handleplan bringer skole, forældre og læsesvage elever sammen i et trekløver

Ofte ender skolehjemsamtalen med forældre til ordblinde og læsesvage elever i en diskussion om, hvad der er gået galt, siden eleven ikke er blevet bedre til at læse og skrive. En gratis skabelon til en handleplan hjælper lærere, forældre og elev med at rette blikket fremad, så de sammen finder ud af, hvad næste skridt kan være.

Skabelonen er udviklet af et ad hoc-udvalg i Samrådet for ordblindhed og andre læsevanskeligheder, ROAL. Det er sket på initiativ af Christian Bach Andersen, der er formand for foreningen Vestsjællands Aktive Ordblinde. Han har fungeret som frivillig rådgiver og bisidder ved skolehjemsamtaler for forældre til ordblinde børn.

Samrådet for ordblindhed og andre læsevanskeligheder

ROAL blev stiftet i september 2010 og er et tværsektorielt og nationalt samråd, som består af repræsentanter for netværk, foreninger, forvaltningsinstitutioner og enkeltpersoner med interesse for ordblindhed og andre læsevanskeligheder.

Formålet er:

  • at sikre ligeværdig deltagelse i samfundet for mennesker med ordblindhed og andre læsevanskeligheder.
  • at sikre kontinuitet og sammenhæng i indsatsen for målgruppen og sikre optimal udnyttelse af resurserne.
  • Delmål:
  • at være et rådgivende organ internt i samrådet og eksternt på politisk niveau og på forvaltningsniveau.
  • at identificere og synliggøre barrierer for ligeværdig deltagelse i samfundet.
  • at kvalificere den offentlige debat.
  • at medvirke til at udvikle og implementere viden om ordblindhed og andre læsevanskeligheder.

"Skabelonen er klart inspireret af, at jeg har siddet til mange møder, som er gået galt, fordi samtalen er endt i en diskussion om, hvem der har skylden for elevens læsevanskeligheder. Den slags konflikter forsøger vi at afhjælpe med skabelonen, som skal få lærere og forældre til at se fremad, så de sammen finder ud af, hvad næste skridt skal være. Forældrene kan ikke bare sige, at skolen ikke gør det godt nok, og skolen kan omvendt svare, at det går nok", siger Christian Bach Andersen.

Artiklen fortsætter under banneret

Skabelonen kan tilpasses alle klassetrin

Dialogværktøjet er bygget op i flere trin. Først vurderer henholdsvis elev og forældre, hvordan det går i skolen, og hvad der kan blive bedre. Derefter følger en statusdel, hvor punkterne "omgivelsernes opbakning" og "elevstatus" udarbejdes i fællesskab, mens skolen beskriver elevens skriftsproglige færdigheder, it-kompetencer og læringsmiljø.

Vestsjællands Aktive Ordblinde 

VAOB arbejder for at oplyse om dysleksi og dens konsekvenser for ordblinde, deres pårørende og samfundet i forbindelse med skolegang, uddannelse, arbejdsmarkedet og fritid.

Foreningen yder rådgivning om dysleksi, arrangerer aktiviteter for ordblinde, pårørende og andre med interesse for området og medvirker til at udvikle, påvirke og producere produkter samt ydelser, der afhjælper dysleksi.

Foreningens aktiviteter finder fortrinsvis sted i Holbæk, Kalundborg, Odsherred, Ringsted, Slagelse og Sorø Kommuner.

I næste afsnit opstilles der mål for, hvordan man kan afhjælpe og kompensere for elevens skriftsproglige vanskeligheder. Det sker med udgangspunkt i beskrivelserne i statusdelen. Til sidst aftales det, hvad der skal sættes i værk, og hvad elev, forældre, lærere, læsevejleder, skoleleder og eventuelle andre deltagere i mødet hver især har ansvar for.

"Miraklet er ikke bare at give eleven en it-rygsæk. Der skal også undervisning til. Vi har ønsket at lave en handleplan, som kan hjælpe skole og forældre med at huske, hvad de skal tage højde for hos elever med læsevanskeligheder. De behøver ikke bruge hele skabelonen. De kan sagtens nøjes med at bruge dele af den, og de kan tilpasse den til elevens klassetrin", siger Christian Bach Andersen.

Med handleplanen kan skolen dokumentere sin indsats

Som formand for Vestsjællands Aktive Ordblinde har Christian Bach Andersen været involveret i sager, som har været behandlet af Klagenævnet for Specialundervisning.

Temadag om ordblindhed

På en temadag tirsdag den 10. november hos UC Lillebælt i Odense sætter ROAL fokus på ordblindhed og andre læse-skrivevanskeligheder gennem aktuel forskning og præsentation af dele af den nye test til tidlig identifikation af elever i risiko for at udvikle ordblindhed.

Desuden præsenteres Undervisningsministeriets pædagogiske vejledning om indsatser målrettet ordblinde elever i grundskolen. Her peges på interventioner målrettet undervisning af den enkelte elev i klassen og samarbejdet med elevens forældre samt på organisering på skole- og kommuneniveau.

"Klagenævnet lægger stor vægt på, at skole og forældre laver en handleplan sammen, men de handleplaner, jeg har set i klagesager, er ikke kommet hele vejen rundt. Der har været plads til forbedringer, og det har vi forsøgt at opfylde ved at opfatte skole, forældre og elev som et trekløver", siger han.

Handleplanen stiller samtidig skolen bedre i forhold til at kunne dokumentere den indsats, den har ydet over for eleven.

"Hvis eleven skifter skole, skal den nye skole ikke begynde forfra. Mange ordblinde og læsesvage elever forsætter på efterskole, og også her vil handleplanen være et dejligt papir at have med sig", siger Christian Bach Andersen.

Lærere opfordres til at give feedback på skabelonen

Skabelonen er gratis og kan hentes på ROAL's hjemmeside. Den er udviklet af Christian Bach Andersen og Annette Klint, der er læsekonsulent i Kalundborg Kommune og sidder i ROAL's styregruppe.

"Indholdet er set ud fra to menneskers verden, så det kan sagtens være, at den kan laves mere nuanceret. Derfor opfordrer vi lærere, forældre, elever, læsevejledere og andre relevante personer til at give os feedback på, hvad der kan gøres anderledes, så vi på et tidspunkt kan revidere skabelonen", siger Christian Bach Andersen.

Du finder skabelonen via linket til højre for artiklen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.219 andre er allerede tilmeldt