Anmeldelse Inklusion
0   391

Inklusionens paradoks

Med den mængde af udgivelser om inklusion, der i disse år udkommer fra forlagene, kan man godt som læser få tanken, hvorvidt der fortsat kan være nye perspektiver på området. Dette er heldigvis tilfældet i denne udgivelse, der indeholder flere interessante pointer.

Inklusion

Fakta


Titel
Inklusion

Forfatter
Ane Qvortrup, Lars Qvortrup

Pris
250

Sider
204

Forlag
Hans Reitzels Forlag

”Inklusion – Den inklusionskompetente lærer, pædagog og elev” henvender sig til pædagog- og lærerstuderende, studerende på master- og diplomuddannelser og andre, ”der arbejder professionelt med inklusion”. Efter en indledning beskrives udviklingen fra segregering til inklusion. Herefter udfoldes og diskuteres bogens tre hovedpointer: At inklusion er et paradoksalt begreb, da det kan indebære eksklusion fra et andet fællesskab. At inklusion forudsætter inklusionskompetencer, ikke kun hos lærere og pædagoger, men også hos de elever, der skal inkluderes eller inkludere andre. Og sidst, men ikke mindst: At forholdet mellem inklusion og eksklusion altid må være et både-og, da ”individer for at opretholde deres individualitet altid må stå uden for det fællesskab, de indgår i …”.

Artiklen fortsætter under banneret

Med afsæt i systemteorien gives man som læser mulighed for at anskue og gøre inklusion operationelt. Man præsenteres eksempelvis for ”inklusionstyper”, ”inklusionsfællesskaber” og ”inklusionsgrader” samt forslag til opstilling af kundskabs-, færdigheds- og dannelsesmål for elever med inklusion for øje. Bogen indeholder også en omfattende litteraturliste og et emneregister.

Fagligt velfunderet på nyeste forskning er bogen tydeligvis, ligesom den er velskrevet. Forfatterne forholder sig heldigvis realistisk til grænser for inklusion og eksklusion i praksis. Nyt for mig var især kapitlet om den inklusionskompetente elev, hvilket kan åbne op for flere interessante perspektiver og handlemuligheder i praksis. Så skulle forfatterne beslutte sig for at skrive en uddybende bog med afsæt i dette, har de hermed deres første læser. Så en varm anbefaling herfra.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.961 andre er allerede tilmeldt