3. og 4. klasse på Sennels Skole under deres netkonference med en skole i Belgien. De viser hin­anden, hvordan de hver især arbejder med »Myter, legender og eventyr«.

Lille Peter Edderkop med flamsk accent

3. og 4. klasse på Sennels Skole deltager i en netkonference med Sint Jan Berchmannsschool i Viversel i Belgien. Det er EU's Comenius-program, der knytter en skole i Thy til det øvrige Europa.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Hello, Denmark!«

På lærredet vinker en mand, og rundt omkring i klasselokalet bliver der vinket tilbage. Så begynder han at spille på guitar, og bag ham lægger en række elever stemmer til.

Der går nogle sekunder, så opdager eleverne i klassen, at børnene synger »Lille Peter Edderkop«. Det hæver stemningen, og flere synger med.

Det er ikke nødvendigvis, fordi eleverne elsker den gamle danske børnesang, men fordi den bliver sunget af nogle på en belgisk skole mange hundrede kilometer væk.

For når man sidder i Nordthy og pludselig genkender en dansk børnesang iklædt flamsk accent, er det svært ikke at blive revet med.

»Hvor har de været gode til at lære den«, når en af eleverne at sige, før klapsalver brager.

3. og 4. klasse på Sennels Skole i Thisted er i gang med en netkonference med Sint Jan Berchmannsschool i Viversel i det nordøstlige Belgien. Målet er at vise hinanden, hvordan der arbejdes med fællestemaet »Myter, legender og eventyr«.

De danske elever har fremstillet en række tegneserier, der genfortæller de gamle historier for de andre lande, og de belgiske elever har tegnet, klippet og formet en række figurer fra den nordiske mytologi.

Billedet er ikke overvældende skarpt, men det er ikke til at tage fejl af midgårdsormen, da den pludselig bugter sig grøn og styg foran eleverne.

»Der er Odin, og det må være Sleipner«, siger læreren, og flere af eleverne nikker op mod en plakat på lærredet, der viser hesten med de otte ben.

Videre til Italien

Før konferencen er fordi, når eleverne at synge en sang, som den belgiske lærer har skrevet. Det er ikke første gang, som det tydeligt fremgår, da man når frem til omkvædet. »Ti, Ti, Ti« runger det gennem lokalet, så det er lige før, de belgiske elever kan høre det uden netforbindelse.

Netkonferencen slutter lidt brat, fordi den belgiske klasse inden middag skal nå at komme i forbindelse med endnu en skole. Denne gang er det Scuola Media Statale G. Borsi i Livorno, Italien.

Den skole er også med i samarbejdet ligesom skoler på Cypern, i Grækenland, Spanien og Portugal.

»Vi kan godt mærke, at de fleste af de andre lande er sydeuropæiske«, siger lærer Jytte Gill. »For eksempel er de meget knyttede til enten den katolske kirke eller den ortodokse kirke. I Danmark ville det være utænkeligt, at præster og tro spillede så stor en rolle på en skole, som vi har oplevet i de andre lande«.

Det er tredje og sidste år for deltagelse under EU's Comenius-ordning, som Sennels Skole er med i. Det involverer alle årgange på skolen med undtagelse af 7. klasse, og udbyttet har været stort.

»Det er anden gang, vi er med i et internationalt samarbejde, og vi er parate til også at være med en anden gang. Både lærere og elever har haft et stort udbytte«, siger skoleleder Kaj Larsen.

Ikke mindst i forhold til skolens lærere er det vigtigt at deltage.

»Vi befinder os i et udkantsområde, hvor det en gang imellem kan knibe med at hente den inspiration, som lærere østpå har adgang til. Skal vi have udsyn og nye undervisningsideer, er det derfor oplagt at benytte os af de muligheder, som vi har gennem Comenius. Eleverne er meget optaget af temaet og af kontakten med de andre lande. Jeg tror på, at de får udvidet deres horisont. De får en viden om, hvordan elever har det i andre lande, og de bliver helt klart bedre til engelsk«, siger lederen.

Gensidige besøg

En central del af projektet går ud på, at lærere deltager i projekt- og evalueringsmøder i de forskellige lande. At mødes på tværs af landegrænser giver mulighed for dialog om undervisning og arbejdsforhold.

»Vi har hver gang fået noget med hjem«, siger Jytte Gill. »Det kan være undervisningsmetoder eller måder at drive skole på. Men vi oplever også, at vi i Danmark er foran på flere områder«.

Det giver inspiration at undervise børn i andre lande. Til at begynde med var det ikke et element, men fra dansk side blev der insisteret på, at det også skulle indgå.

»Vores erfaring er, at man selv skal sætte nogle mål for, hvad man vil have ud af den slags internationale projekter«, siger Jytte Gill. »Det er oplagt at møde hinandens elever og prøve at stå i en helt anden klassesituation«.

Liveseancen i 3. og 4. klasse over nettet er udtryk for noget helt centralt. Skal eleverne for alvor involveres, er det nødvendigt, at de kan kommunikere direkte med hinanden og ikke kun via lærerne.

»Vi havde nogle tekniske problemer i dag, men de fleste gange fungerer Mes­senger-platformen udmærket, og eleverne føler meget, at de er i dialog på tværs af landegrænser«, siger Jytte Gill.

Det hele er slut i løbet af få måneder, når de sidste af de deltagende skoler går på sommerferie.

Comenius

Comenius-programmet støtter mobilitet og transnationalesamarbejder mellem europæiskeaktørerinden forfør-skole, grundskole og ungdomsuddannelse.

Programmet er opkaldt efter tjekken Ján Amos Comenius (1592-1670), der var præst, forfatter og lærer. Han satte fred og mellemfolkelig forståelse i højsædet og mente, at uddannelse var vejen til disse mål.

Sennels Skole i Thisted deltager i et såkaldt multilateralt skolepartnerskabs-projekt under ordningen. Læs mere på www.udiverden.dk

Anja og Afrodite

Har du styr på myten om Afrodite og Adonis? Hvis ikke, så tag en snak med Anja fra 4. klasse på Sennels Skole i Thy. Hun kan levende genfortælle den cypriotiske version af den antikke græske myte.

»Da Adonis bliver født, er der nogen, der vil slå ham ihjel. For at det ikke skal ske, overgiver Afrodite ham til Persefone fra dødsriget, men så vil begge gudinder gerne have ham, og de kommer derfor op at skændes. Derfor bliver Zeus nødt til at gribe ind, og han finder ud af, at Adonis skal være ved dem begge på forskellige tidspunkter«, fortæller hun.

At Anja har valgt den udgave af myten og ikke den, hvor Adonis ender i dødsriget, fordi han bliver slået ihjel af et vildsvin, skyldes Comenius-samarbejdet med skolen Dimotiko Sxoleio Agias Varvaras på Cypern.

»Vi har skabt en tegneserie om Adonis, og den har vi vist til de andre klasser. Jeg synes, det har været meget sjovt, for jeg kendte slet ikke historien på forhånd«, siger Anja.

Hendes og de andre elevers tegneserier kan ses på Sennels Skoles hjemmeside www.sennels-skole.thisted.dk Jan Kaare