Blog
1   399

Det gode lærerliv

Abonner på nyt om Fysik/kemi i dit personlige nyhedsbrev.


I sidste uge havde jeg et skriveværksted, hvor eleverne skulle forholde sig til, hvad det gode liv var for dem. Det inspirerede mig til at skrive dette indlæg.

Jeg tror der er en sammenhæng mellem arbejdsglæde og indflydelse på egen arbejdssituation. Jo større frihed jeg har i planlægning og udførsel af mit arbejde, jo mere interesseret bliver jeg for at gøre mit arbejde bedre. Hvis jeg gør mit arbejde godt bliver jeg glad. Det er sådan set ligegyldigt, om det er tømrer- eller lærer-arbejde, der er tale om. 

Den ene dag følger den anden og snart er der gået endnu et år. I det sidste årtusinde, altså inden jeg blev lærer, gik året fra januar til januar. Da jeg blev lærer indførtes en ny tidsregning i mit liv. Et skolelærerår er fra august til juli. Sådan har det været for mig i ca. 20 år. Afbrudt af kortere pauser, hvor jeg har været beskæftiget mig med mit andet erhverv. Jeg er oprindeligt uddannet tømrer. Som tømrer oplevede jeg ofte at kunderne inviterede mig på kaffe eller en øl. De roste ofte mit arbejde og var glade for mit besøg. Julefrokosten blev betalt af firmaet, der var kaffe på værkstedet og jeg fik arbejdstøj.

Artiklen fortsætter under banneret

I skoleverdenen er ikke bare årets begyndelse anderledes. De første mange år betalte jeg til en kaffekasse som en lærer administrerede, jeg havde fast opvasketjans en gang om ugen med min makker Bent, der skulle indbetales 100,- kr til julefrokosten, som jeg selv skulle være med til at planlægge, herunder fabrikere sild eller andet mundgodt. Det er meget sjældent grænsende til aldrig at en forælder har inviteret på kaffe eller øl. Jeg oplever faktisk at forældre og elever roser mig for mit arbejde, om end der er flere skeptiske forældre end kunder. Det er meget anderledes at være lærer end tømrer.

På trods af de forskellige betingelser kan jeg faktisk godt lide mit job som lærer. Især holder jeg af undervisningsdelen. Jeg opfatter de konstante krav om styrkelse af det faglige niveau som et tveægget sværd i forhold til et godt arbejdsliv. På den ene side arbejder jeg løbende med at styrke mit faglige niveau og formidlingen af dette. Det er positivt. På den anden side kan kravene føre til det grænseløse arbejde under en overenskomst, der kun i ringegrad beskytter lærernes fritid. I mine ansættelser som tømrer har jeg aldrig været i tvivl om, hvornår jeg var på arbejde og hvornår jeg havde fri. Jeg er aldrig blevet mødt med kundeforventninger om, at jeg skulle være tilgængelig eller svare på mails efter arbejdstidens ophør. ”Skal jeg erklæres ”fredløs i min fritid” blot fordi jeg arbejder som lærer i stedet for tømrer.”

Jeg erkender at der er stor forskel på det gode tømrerliv og det gode lærerliv. Det gode lærerliv er for mig, centreret omkring udvikling af undervisning der har effekt. Det kræver faglig indsigt. Denne indsigt skal vedligeholdes løbende. Hvis jeg fortsat skal have et godt lærerliv, kræver det både tid til at udføre mit arbejde og en mere systematisk tilgang til opkvalificering af mine kompetencer.

I dagens skoleverden har lederen magt til at bestemme, hvilke opgaver jeg skal løse, hvor lang tid jeg skal bruge på at forberede dem og hvor dygtig jeg skal være for at løse opgaven. Nogle vil hævde at det altid har været sådan i en eller anden grad. Jeg vil mene at jeg tidligere havde bedre mulighed for at forberede mig. Både i forhold til at rette opgaver og udtænke undervisningsforløb, men også til at opkvalificere mine kompetencer. Med indførsel af tilstedeværelsespligt på skolen blev muligheden for at deltage i de faglige foreningers kurser kraftigt beskåret.

Tilbage sidder jeg med fornemmelsen af at have meget ringe mulighed for indflydelse på egen arbejdssituation. Hvis jeg dertil lægger udmeldingen til brugerne om ”lærerne skal kun undervise i deres linjefag” kan jeg godt få en smule sved på overlæben. Jeg underviser i fem forskellige fag i år. Heraf i et af mine to linjefag. Det kan godt give en glimtvis følelse af utilstrækkelighed. Er det et godt lærerliv? Er det et godt arbejdsliv? 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.306 andre er allerede tilmeldt
Få meget mere om naturfag

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk om naturfag?

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det nyeste fra netværket.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.