Kreativiteten har stået i fuldt flor sidste uge på Vonsild Skole, hvor eleverne har designet under temaet Lyset i Lampen.

En hel uge med design og innovation

Vonsild Skole har fået redesignet sit logo – og samtlige elever på skolen har prøvet at designe og være kreative. I centrum af processen står billedkunst- og håndværk- og designlærere. ”Vi har prioriteret benhårdt for at finde tiden til det her, men jeg ville ikke undvære det for noget”, fortæller skolens viceleder.

Publiceret
8. klasserne har haft lamper med hjemmefra, som de har redesignet.
På en workshop har eleverne arbejdet med skolens ånd - hvad ligger der i skolens logo, som forestiller en lampe.
En af lamperne er lavet af papkrus.
For første gang blev der holdt skolefest for hele skolen samtidig. Med et væld af aktiviteter og smukke lamper i aftenmørket.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det skorter ikke på ting, der skal stoppes ind i skolens hverdag. Og viceskoleleder Betina Bek Faaborg lægger da heller ikke skjul på, at det har krævet stort benarbejde. Men det har været lærernes ønske at lave et fælles projekt, og det har de fået. Samtlige 506 elever har hele sidste uge arbejdet med designprocesser og innovation under temaet Lyset i Lampen.

"Da vi skulle have ny hjemmeside, talte vi om, at ingen rigtigt vidste hvad vores logo - en lampe - betød. Så fik vi ideen om at revitalisere eller gentænke det, så alle har et forhold til det - ligesom et fodboldholds logo. Samtidig var der et stort ønske om nogle fællesskabsskabende aktiviteter", fortæller viceskoleleder Betina Bek Faaborg.

Seks af skolens elever har tidligere vundet DM i Design, og skolen har hyret de to designkonsulenter Tina Klemmensen og Bodil Knutz. De har sat processerne i gang på skolen og ansporet lærere og elever. Samtidig har Kolding Kommune skudt en del energi i at få design ud på alle skoler gennem flere år, så billedkunstlærer Christina Karlsson og håndværk og design-lærer Søren Jark var i forvejen designkontaktlærere, og dermed uddannet indenfor designprocessor og innovation. Så de har stået i centrum af processen, siden den fødtes i ledelsens hoveder sammen med de seks elever fra DM i design. Alle lærere har skullet byde ind med deres egen vinkel på projektet ud fra deres faglighed.

"Det er altid en udfordring at få formidlet sådan et projekt helt ud, og nogle er ikke vant til at arbejde med designprocesser og bliver på forhånd lidt usikre på, hvad de står med. Men efter, at konsulenterne var på besøg, og da vi først kom i gang, er folk virkelig kommet med. Det har summet af kreativitet og der sker alt muligt på skolen, som der ikke plejer. Det er helt sikkert godt for ånden på skolen", fortæller Christina Karlsson.

Perleplader og skolens ånd 

Alle klasserne har arbejdet med forskellige temaer. Det har været op til den enkelte lærer at få det til at passe med noget, de gerne ville arbejde med. Billedkunst har været i gang med lyssætning. Klasserne har støbt lys i samarbejdsøvelser, der er blevet lavet perleplader med billeder af lamper og lamper hjemmefra er blevet redesignet af 8. klasserne. Der har været en logoworkshop med diskussion af skolens ånd, og elever har fotodokumenteret hele processen.

"Det er blevet så stort, og det har fået sit helt eget liv. På tværs af klasser. Det er første gang hele skolen har alle elever med i samme projekt. Fredag flyttede den ene workshop også over i specialcenteret, og de har også været med herovre. Jeg er helt sikker på, at her bliver noget, vi kommer til at tale om i flere år fremover", siger Betina Bek Faaborg.

Designprocesserne bliver vigtige i fremtiden

De to lærere glæder sig også meget over, at designprocesserne måske fremover kan blive en mere naturlig del af alle læreres måde at arbejde på. 

"Vi er jo vant til at bruge processerne i vores måde at arbejde på i sløjd og billedkunst og håndværk og design. Men jeg tænker, at mine kolleger også kan tage værktøjerne frem, for eksempel når man i overbygningen skal i gang med projektopgaverne", siger Søren Jark.

De er også overbeviste om, at det er godt for eleverne at se andre sider af hinanden, end de er vant til. Det er ikke de elever, der plejer at være i front, der nødvendigvis shiner mest her.

"Men det handler utroligt meget om, at de skal være trygge. De skal turde at være lidt fjollede og åbne sig, så det kræver, at man har arbejdet med det sociale også. Men når de først tør, så giver det utroligt meget for eleverne", siger Søren Jark.

Nogle elever har nemmere ved at gå ind i processerne end andre, men jo mere vante de bliver til at arbejde med designprocesserne, jo mere begynder de også at bruge dem i andre fag.

"Og når vi snakker fremtid, er det så 12-tallerne eller dem, der kan se mulighederne i tingene, der bliver mest behov for? Det er der designprocesserne kan hjælpe eleverne til at blive bedre til at se tingene på helt nye måder", siger Christina Karlsson.