Debat

Kære forældre. Støt lærerne i deres ønsker.

Det virker , som om lærerne har givet op og solidarisk forsøger at få tingene til at gå på trods af reformen. Så her et opråb til forældrene i min kommune. Jeg har fået så mange tilkendegivelser, at det måske kunne være lidt inspiration for andre lærere i andre kommuner.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fra skolestarten har et skolebarn brug for at lære at læse og skrive, og derefter noget at bruge det til. Regning eller matematik drejer det sig basalt om de fire regnearter plus, minus, gange, dividere., og derefter noget at bruge det til. Så simpelt er det.

Med rettidig omhu, som salig  Mærsk sagde, bliver stoffet ganske nemt,  hvis man betragter et års pensum i f. eks geografi som et projekt, som kan klares med en slags samarbejde mellem elever og lærere i stedet for en kamp mellem alle mulige instanser. 

Men når man betragter det som en række uoverstigelige bjerge, som kun kan klares, hvis bare der bliver flere og flere lærere i klassen og mere og mere lektiecafe, så  eleverne bliver til små genier, så skal det jo gå galt.Og det er, hvad der udefra set skerEleverne er blevet  nogle sølle skrog. Jævnligt hører vi om angste børn, piger, der skærer sig selv. Børn i alle aldre med spisevægring. Analfabeter. Mobning, som for mig at se er den reneste form for ondskab, fordi det for mobberen er en glæde at se andre lide. Så det er fast arbejde at være skolepsykolog i disse år.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Ingen aner i virkeligheden, hvad de skal stille op.  Politikerne kommer med vanvittige reformer som den aktuelle og skal bagefter bruge kræfter på at forklare og bortforklare. Og de gør det ikke særlig godt. 

Inklusion har været en fejl fra begyndelsen, og resultatet er nu, at bl. a. autister nægter at gå i skole.  Jeg  forstår dem.

Forældrene udtrykte hævnagtig glæde over, at lærerne skulle blive på skolen indtil klokken 16. De husker vel tydeligt deres egen sorte skole med spanskrør og eftersidninger. Ellers kan det ikke forklares.

Lærerne er nederst i hirakiet, hvis vi begynder med ministeren. De skal tilfredsstille alle, politikere, forældre, ledere og helst også eleverne. Giv dem dog lov til undervise. Hvis de får frihed og støtte nok, kan de en masse. Jeg har selv prøvet det i 30 år.

Men for at vise, at vi ikke har tiilid til dem sætter vi dem ved et dertil egnet bord på skolen og kræver, at  de bare har at være kreative indtil klokken 16. En enkelt kommune  indførte endda stempelkort, for alle ved jo, at lærere snyder, hvor de kan.

Så, kære forældre, støt lærerne i deres ønsker. Spørg dem.  Tag afstand fra det hovedløse kup, som reformen faktisk var.

Lærerne er nok nederst i skolehirakiet, men de står lige i midten som meget vigtige nøglepersoner.

Powered by Labrador CMS