Lærer til lærer

'Hjælp mig med...'

Et evalueringsredskab der kan bruges i rigtig mange sammenhænge.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Evaluering af et forløb

Eleverne får udleveret et ark med overskriften: ’Hjælp mig med at...’.

Under det er en liste med udtryk/begreber eleverne har opnået kendskab til gennem forløbet. Fx:

…forklare hvad et hældningstal er.

…forklare formlen for arealet af en trekant.

…vise hvordan man aflæser en graf.

Eleverne går rundt mellem hinanden og beder om ’hjælp’. Nå de møder en elev, der kan forklare udtrykket/begrebet, noteres elevens navn (ikke svaret)ud for udtrykket/begrebet.

Det gælder om at få så mange forskellige navne som muligt på sin liste.

I klassen udtrækkes en tilfældig liste og eleverne på listen kan nu forklare resten af klassen/gruppen hvad de forskellige ting betyder.

Listerne kan eventuelt gemmes til næste time, hvor nogle andre kan forklare udtrykkene/begreberne.