It
1   629

Professor: Digitalt indfødte elever er en vrangforestilling

It kan gøre god undervisning bedre men kan også forværre elevernes udbytte, hvis ikke man først og fremmest tænker i, hvilken didaktik, de digitale hjælpemidler skal understøtte. Sådan lyder det fra professor Jeppe Bundsgaard, efter en Pisa-rapport viser, at danske elever er i top, når det kommer til it-brug, men ikke når det kommer til færdigheder. "Vi er mere end godt på vej", siger it-vejledernes formand.

På trods af at Danmark topper, når det kommer til adgang til og brug af internet i skoletiden, har det ikke ændret på, at danske skoleelever ligger stille på OECD-gennemsnittet, når det kommer til færdigheder inden for digital læsning og internetbaseret matematik.

Det viser en ny OECD-rapport, der analyserer resultaterne fra Pisa 2012, hvor Danmark ligger på en 18. plads ud af 31 lande i begge kategorier. Dermed er der ingen fremgang at spore i forhold til, da en tilsvarende undersøgelse blev lavet i 2009.

Ifølge professor ved DPU, Aarhus Universitet, Jeppe Bundsgaard skyldes det, at it har indtaget klasseværelset, uden at man først har spurgt sig selv, hvordan det skal bruges.

"Det er meget komplekse sammenhænge, der undersøges, men en del af forklaringen er, at vi ligger under for den vrangforestilling, at eleverne er digitalt indfødte, og at vi derfor ikke behøver undervise dem i, hvordan de anvender it".

"Men it er meget mere end hverdagsbrug. Det handler om at kunne forholde sig kritisk til de ting vi møder på nettet, det handler om at kunne finde svar på spørgsmål, som ikke alle andre søger svaret på, det handler om at kommunikere ansigtsløst, om at deltage i et demokrati, der i høj grad inddrager digitale løsninger og online kommunikation og meget mere", siger han til folkeskolen.dk

"En anden forklaring kan naturligvis findes i, at eleverne bruger internettet til noget forkert. Ifølge undersøgelsen er danske elever dem, der bruger mest tid på sociale medier i skoletiden".

It har intet potentiale i sig selv

Jeppe Bundsgaard mener, at det er forkert, når der snakkes om, at it har 'et potentiale' i forhold til at løfte undervisningen.

"It har ikke et potentiale i sig selv. Vi skal i højere grad kigge på den didaktik, it skal understøtte", siger han.

"Jeg afviser ikke, at it kan være en central spiller, men når man snakker om it i undervisningen skal vi i virkeligheden vende sætningen om. It skal stå til sidst. Vi skal først og fremmest snakke om, hvordan vi vil forandre undervisningen - så kan vi snakke om, hvordan it kan understøtte den forandring".

Ifølge Jeppe Bundsgaard bør it først og fremmest bruges til at realisere potentialet i projekt-baseret undervisning.

"Der kan de digitale platforme bruges som redskaber til at elever og lærere kan kommunikere, til at understøtte samarbejdet og til at dele produkter", siger han.

Tættere på praksis

Det kræver dog også, at lærerne bliver bedre klædt på i forhold til, hvordan it kan understøtte deres arbejde med at øge elevernes læring, understreger forskeren.

"Det kræver at lærerne har udviklet kompetencer i fagdidaktisk integration af it. Og denne udvikling sker bedst gennem langvarigt, praksisnært, samarbejde mellem lærerne lokalt på skolerne. Samarbejdet skal handle om at afprøve nye undervisningstilgange, diskutere erfaringerne, lære af hinanden og udvikle et fagdidaktisk sprog til at tale om undervisning med it".

"Undersøgelser viser faktisk, at lærerne er positivt indstillet over for at bruge it i deres undervisning. De er klar til at integrere it og tror faktisk på, at den kan gøre en forskel, men de mangler kompetencerne til at inddrage den på en fagdidaktisk kvalificeret vis", siger han.

"Vi skal væk fra at efteruddanne lærerne ved lange foredrag og enetaler og i stedet satse på længerevarende, praksisnære efteruddannelsesforløb, hvor lærerne får sparring i deres daglige virke i klasserne".

Ikke til at få hænderne ned

I Danmarks It-vejlederforening glæder formand John Klesner sig over, at Danmark topper OECD-ranglisten, når det kommer til at integrere it i fagene samt at variere brugen af it skolen og i skolearbejde i hjemmet.

"Det er jo næsten ikke til at få hænderne ned. Vi har for alvor fået et gennembrud, hvor inddragelse af it og medier både fylder og betyder noget. I denne sammenhæng bemærkes det, at der er sammenhæng mellem elevernes arbejde med autentiske problemstillinger og brug af it", siger han.

Det ser han som et fingerpeg om, at Danmark er kommet et godt stykke af vejen med at indtage en førerposition, når det kommer til 21st century learning skills.

"Næsten lige så  glædeligt er det, at se, hvordan Danmark ligger i toppen, hvad gælder adgang til udstyr, internet og tidlig start som it- og medieforbruger. Danske børn synes at være dem der har nemmest adgang til computer og internet", lyder det fra John Klesner.

Udbytte står ikke mål med investeringer

It-vejlederformanden kalder det dog "tankevækkende", at de enorme investeringer i it i skolerne ikke giver udslag i danske elevers resultater i digital læsning og matematik.

"Der præsteres gennemsnitligt når det glæder informationskompetence i forhold til både navigation og læsning. Men i de nye forenklede fælles mål for specielt dansk er målene meget tydelige og de dækker bredt. Jeg har derfor stor tiltro til, at øget fokusering og tydeliggørelse vil bane vejen for et fremskridt i denne sammenhæng", siger han.

"Men rapporten er tydelig i sin understregning af at der er udfordringer mellem anvendelse af det 21. århundredes teknologi med fokus på 21. århundredes kompetencer i en kontekst, hvor pædagogikken ikke har udviklet sig fra industrisamfundets tradition. Jeg har en forventning om, at resultaterne fra demonstrationsskoleprojekterne vil underbygge dette og præcisere pejlinger i den danske kontekst. Heldigvis er vi mere end godt på vej".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.543 andre er allerede tilmeldt