Flere piger end drenge fik 10 og 12 i skriftlig fremstilling ved 9.-klasseprøven i 2014.

Dansk stil: Piger skriver bare bedre

Langt flere piger end drenge fik 10 og 12 i skriftlig fremstilling i dansk i 9.-klasseprøven i 2014. Det viser sidste års PEU-rapport, som også viser, at det står ganske godt til med stavning og tegnsætning i de danske 9. klasser.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pigerne klarede sig betydeligt bedre i 9.-klasseprøven i skriftlig fremstilling i dansk i 2014. Det fremgår af PEU-hæftet (Prøver, Evaluering, Undervisning) fra Undervisningsministeriet.

Ministeriet har udtrukket 9.496 af elevbesvarelserne fra 9.-klasseprøverne i skiftlig fremstilling i dansk, svarende til 16 procent af samtlige besvarelser i skriftlig fremstilling i 2014, og det viser sig, at næsten dobbelt så mange piger som drenge fik karakteren 12, nemlig 527 piger i forhold til 269 drenge.

Og næsten en tredjedel flere piger end drenge fik 10, nemlig 1.087 i forhold til 743 drenge.

1.493 piger og 1.493 drenge fik 7 - og derfra vender bøtten så: Flere drenge end piger fik henholdsvis 4, 02, 00 og -3.

Der kommer ingen evalueringer af sidste års afgangsprøver

Det går godt med stavningen

Af andre bemærkelsesværdige fund fra rapporten, der bygger på de tilbagemeldinger, som de beskikkede censorer har sendt til ministeriet, da folkeskolens prøver 2014 var afviklet, kan nævnes, at "rigtig mange elever er ganske gode til at stave", men at klassiske stavefejl stadig dukker op.

Eksempelvis har mange elever stadig svært ved at skelne mellem 'hans' og 'sine', og mange har også stadig svært ved verbets nutids-r og substantivers flertals-r. At lære, jeg lærer, en lærer - dér roder mange for eksempel rundt i det med r.

Og hvornår et ord er et navneord og ender på -ene, og hvornår det er et udsagnsord i lang tillægsform og ender på -ende, dét er også en typisk stavefejl.

Kommaet sidder, hvor det skal, næsten

Det går også fremad med elevernes tegnsætning, fastslår rapporten i sin gennemgang af retskrivningsprøven.

"Det virker, som om eleverne har en viden om, hvordan der skal sættes komma, og at der arbejdes godt med det i undervisningen, da mange elever opnår at komme igennem opgaven med en eller to fejl".

Stadig stor forskel på dygtige og mindre dygtige elever

Ikke alt er dog idyl - der er således stadig stor afstand mellem de dygtigste og de mindre dygtige elever. Det viser for eksempel en opgavetype som 'rigtig form'.

"'Rigtig form' er en opgavetype, der for alvor sorterer eleverne i 'over middel' og 'middel'. De dygtigste elever har grammatisk viden og indsigt, som gør dem i stand til at klare opgaven næsten uden fejl. For de øvrige elever er det karakteristisk, at der er store endda meget store problemer med at bøje ordene korrekt uanset, hvilken ordklasse ordet tilhører", står der i rapporten.

Nye prøveformer i dansk

Rapporten slutter af med at pege fremad mod nye tider for danskfagets prøveformer:

"I de kommende år står danskfaget over for nye prøveformer som i højere grad er ækvivalerende med de forenklede Fælles Mål. Skriftlig fremstilling med adgang til internettet bliver obligatorisk fra skoleåret 2015/2016. Her får eleverne mulighed for at benytte internettet som en del af deres opgavebesvarelse, hvilket kræver en kildekritisk tilgang samt viden og færdigheder i at kunne læse multimodale tekster".

Læs mere

Læs PEU-rapporten her.