Pals-modellen overdraget til Via

Socialstyrelsen har overdraget driften af den såkaldte Pals-model til et konsortium med professionshøjskolen Via i spidsen. Norske forskere har netop fået optaget en artikel i et internationalt tidsskrift om en undersøgelse, der viser signifikante positive effekter af Pals på læringsmiljøet.

Publiceret

pals

Pals-modellen er ikke en norsk opfindelse, men er en pendant tilden amerikanske model SWPBIS (School-Wide Positive BehavioralIntervention and Support), som blev udviklet på universitetet iOregon. Modellen er forskningsbaseret og bruges på skolen samletmed en række tiltag, som har til formål at fremme et trygtlæringsmiljø og skabe både sociale og skolefaglige kompetencer hoseleverne.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Analyserne viste signifikante positive effekter på både omfanget af problemadfærd i skolen og på læringsmiljøet i klassen. Analyserne viste også, at andelen af elever, som blev segregeret på grund af problemadfærd, blev reduceret i Pals-skolene, men steg over tid i sammenligningsskolerne. Hvor gode resultater skolerne opnåede, afhang af hvor godt Pals blev implementeret over tid", skriver det norske Atferdssenteret om undersøgelsen (se link til højre).

Pals, som står for Positiv Adfærd i Læring og Samspil, bruges til at forebygge og afhjælpe adfærdsproblematikker i folkeskolen. Modellen blev introduceret på 11 danske skoler i 2008, og i dag er det tal steget til 42. Ind til i sommer har driften af Pals været varetaget af Socialstyrelsen, men den er nu overdraget til et konsortium bestående af professionshøjskolerne Via University College, UCL og UCC samt Ikast-Brande, Holstebro, Aarhus og Herning Kommuner.

En af ambitionerne for den fremadrettede drift er at styrke dialogen mellem de involverede parter, både på et ledelsesmæssigt niveau, og når det kommer til personale og forældre, så flere får lyst til at deltage. En opgave som Poul Erik Møller, områdechef for pædagogik, børn- og unge hos Via, er sikker på, at konsortiet kan løfte:

"Vi har hele tiden arbejdet tæt sammen med socialstyrelsen og blandt andet leveret medarbejdere med Pals-vejlederuddannelsen til Socialstyrelsen. Nu får vi mulighed for at sætte et endnu tydeligere aftryk på konceptet og give det et løft, gennem de store resurser vi kan trække på i konsortiet, og de midler vi forhåbentligt kan tiltrække til videreudvikling", forklarer Poul Erik Møller i en pressemeddelelse.

Planen er, at de involverede forskningsinstitutioner på længere sigt kan bidrage til yderligere viden om konceptet, under danske forhold, og skabe grundlaget for videreudviklingen. 

Pals gør det lettere at rumme de svære

Læs mere

School-Wide Positive Behavior Support - Norway: Impacts on ProblemBehavior and Classroom Climate (pdf).

Atferdssenteret