Toårige gøres skoleklar

På Lundskolen ved Horsens er lærerne trætte af børn i skolestarten. Derfor øger man nu indsatsen på førskoleområdet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sproglig udvikling, motorisk udvikling, sociale spilleregler og selvtillid var overskrifterne, da Lundskolen ved Horsens for et år siden inviterede samtlige forældre til toårige børn til møde. Emnet var forventninger til skolestart, og fokus var især på læseparathed.

'Vi kunne godt ønske os, at børnene var mere motiverede allerede i børnehaveklassen. De står ikke ligefrem på tæerne for at læse. Deres sproglige udvikling kunne også være bedre, og den motoriske er beviseligt blevet ringere i de seneste år', siger Lundskolens leder, Bent Nielsen

På mødet fortalte Bent Nielsen forældrene, hvad de kan gøre for at styrke børnenes skoleparathed. Desuden fortalte skolens tale-hørepædagog, hvor langt et toårigt barn normalt er rent sprogligt. Forældrene fik også lejlighed til at komme med deres forventninger til skolen.

Del af plan

Lundskolen havde overvejet at holde et lignende møde for forældrene til toårige igen i år, men indtil videre er ideen strandet. Både fordi det ville koste ekstra lærerkræfter og penge, og fordi skolen samtidig har intensiveret samarbejdet med den børnehave, der leverer 90 procent af børnene til børnehaveklassen. Men Bent Nielsen mener stadig, at mødet var en god idé, selvom han betegner det som en discountmodel.

'Vi ville godt ud og tale med forældrene i hjemmene, ligesom de gør på New Zealand og nogle steder i USA. Men det har vi slet ikke mulighed for', siger Bent Nielsen.

Besøg hos de enkelte forældre ser han blandt andet som optimalt, fordi han på den måde ville nå også de forældre, som måske ikke umiddelbart er så interesserede. Til mødet for et år siden kom lige godt halvdelen af de indbudte.

'Forældrene er jo børnenes første lærere, og det er en kendsgerning, at børnene lærer mest i deres første leveår', siger Bent Nielsen.

Motivere frem for at bremse

På mødet fortalte Bent Nielsen forældrene, hvordan de kan motivere barnet til at lære at læse. Blandt andet ved at tale med barnet, sætte ord på alt, hvad de selv foretager sig, lægge puslespil og lege med ordene.

'De ting, jeg talte om, er almengyldige. Alle børn får på et eller andet tidspunkt øjnene op for ordenes verden. Da gælder det om at fange dem i stedet for at vifte dem af, som vi som forældre måske kan være tilbøjelige til', siger Bent Nielsen.

Skolens initiativ skal ikke tolkes som om, at børnene nu skal til at lære at læse, fra de er to år.

'Hvis der er en kvik, treårig pige, der har lyst til at læse, skal hun ikke holdes tilbage. Det tror jeg, man gjorde før i tiden. Men først og fremmest vil vi gerne have, at børnene udvikler forudsætningerne for at lære at læse, før de kommer i skole', siger han.

Mette Breinholdt er freelancejournalist