Debat

EN HADEGAVE FRA QVORTRUP OG RASMUSSEN

En hurtig og alt for kort kommentar til Jens Qvortrup og Jens Rasmussens kronik i Politiken søndag den 13. september.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan skal man beskrive jeres kronik? I pakker kaos og ødelæggelse ind i flere kilometer gavepapir, slår sløjfer omkring rædslerne og overrækker det storsmilende, som om det er en gave, til de danske elever, forældre og lærere. Inde i jeres pæne ordpakke gemmer sig: 

- Inklusionshastværket (en meget mild betegnelse for tvang, besparelser og et utroligt spild af specialpædagogisk ekspertise).

- Smædekampagnen mod lærerne og den efterfølgende afstraffelse i form af den ulovlige lov 409 (merarbejdet og den forsvundne forberedelsestid)

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

- Den tendentiøse (igen en meget mild betegnelse) udvælgelse af negative målinger af danske elevers kunnen.

- De nedslidende lange skoledage, som trætter eleverne og undergraver dansk fritidskultur.-

- Og så som kronen på værket, den skjulte, aldrig diskuterede, tvungne pædagogiske ensretning af folkeskolen i form af en omfattende test- og læringsmålstyring. Lige nu bliver tusindvis af elever fra skolestart standpunktsbedømt med hundredevis af læringsmål og tegn på læring. Forældrene ved det ikke, de tror, at karaktergivningen stadig kun foregår i udskolingen. De ved sikkert heller ikke, at læringsmålstyringen også tvinger lærerne til at give deres børn karakterer for sociale og personlighedsmæssige færdigheder.

Det er en hadegave elever, lærere og forældre har fået. Prøv at gæt, hvem der jubler? Follow the money! Der er milliarder på højkant i udskiftningen af varme hænder med digitale lærings- og kontrolssystemer. Og så er der naturligvis klapsalver blandt neoliberalister, fortalere for new public management, nødvendighedens politik og konkurrencestaten.

Uddrag fra en (”BUT WHY? YOU HAVE GOT GRUNDTVIG!”) ud af tre artikler jeg har skrevet til folkeskolen.dk

"Test- og målstyring kan sikkert også blive en varig succes, hvis det, man gerne vil opnå, er lydige soldater i konkurrencestaten: mennesker med forbrugertilliden i orden, mennesker, der kun drømmer købedrømme, som kan indfries ved at knokle røven ud af bukserne på et ureguleret arbejdsmarked, mennesker, der er mest optaget af sig selv og  aldrig kunne finde på at løfte en finger for fællesskabet, mennesker, som affinder sig med eller simpelthen ikke kan gennemskue den politiske elites frasefyldte arrogance."

https://www.folkeskolen.dk/563753/but-why-you-have-got-grundtvig